Rigoletto
Libretto by Francesco Maria Piave based on the 1832 play “Le roi s’amuse” by Victor Hugo
In the opera “Rigoletto”, Giuseppe Verdi reaches the apogee of feelings and passions that only the human soul can withstand.
Innocent love, temptation, humiliation, remorse and thirst for revenge – the dramatic plot and the most famous melodies have ensured the opera’s widespread popularity from the day of its premiere until now.
Performed in Italian with Ukrainian subtitles
Directors
Диригент-постановник
Диригенти
Режисер-постановник
Художник-постановник
Хормейстер
Балетмейстер-постановник
Officials and performers
Ріголетто
Orest Sydir
People’s Artist of UkraineRoman Strakhov
winner of the international competitionГерцог
Maksym Vorochek
Roman Trochymuk
Honored artist of UkraineДжільда
Anastasiya Kornutyak
winner of the international competitionNataliya Kuryltsiv
Marianna Tsvietinska
winner of the international competitionsСпарафучілє
Taras Berezhanskyy
winner of the international competitionVolodymyr Dutchak
Yurii Trytsetskyi
заслужений артист УкраїниМаддалена
Liliya Nikitchuk
winner of the international competitionAnastasiia Polishchuk
winner of the international competitionsOlena Skitsko
winner of the international competitionМонтероне
Ihor Mikhnevych
Yurii Trytsetskyi
заслужений артист УкраїниVolodymyr Shynkarenko
winner of the international competitionМарулло
Vitalij Zagorbenskyj
winner of the international competitionMykola Kornutyak
winner of the international competitionYurii Shevchuk
winner of the international competitionБорса
Vitaliy Voytko
Yuriy Hetsko
Vitaliy Rozdaihora
winner of the international competitionГраф Чепрано
Dmytro Kokotko
Yurii Trytsetskyi
заслужений артист УкраїниГрафиня Чепрано
Halyna Harbit
Джованна
Nataliya Datsko
People’s Artist of UkraineОфіцер
Vitalij Zagorbenskyj
winner of the international competitionОлександр Зозуля
Паж
Galyna Geryavenko
Галина Гончарова
Event Libretto
ДІЯ 1
Картина перша
Подвійне життя веде Ріголетто — блазень розпусного Герцога Мантуанського. При дворі він — охочий виконавець волі пана, в маленькому будиночку далеко від палацу — ніжний батько, що береже від усього світу свою доньку Джільду. Ріголетто жорстоко насміявся над горем старого графа Монтероне, дочку якого занапастив Герцог. Монтероне з гнівом проклинає блазня.
Картина друга
Страшним тягарем нависло над Ріголетто прокляття старого. Пізно ввечері біля будинку, де живе Джільда, Ріголетто зустрічає незнайомого, який пропонує за плату здійснити будь-який злочин. Ніжністю і любов’ю сповнена зустріч Ріголетто з донькою. Але Джільда приховує від батька знайомство з юнаком та палке почуття, що народилось у її серці. Про таємні відвідини Ріголетто дізнаються придворні. Вони викрадають Джільду, вважаючи, що це коханка блазня. Відчаю Ріголетто немає меж.
ДІЯ 2
Герцог роздратований: зникла чудова незнайомка. Бажаючи потішити пана, придворні розповідають про нічну пригоду — дівчина знаходиться в палаці. Герцог поспішає до покоїв. Ні погрози, ні благання Ріголетто не можуть повернути йому доньку. Зі спальні Герцога вибігає Джільда. Стримуючи сльози, розповідає вона батькові сумну історію свого кохання. Гнівом і жадобою помсти наповнюється серце Ріголетто.
ДІЯ 3
Хатина найманого вбивці Спарафучіле. Ріголетто домовляється з ним про вбивство Герцога, який тепер захоплений сестрою бандита Маддаленою. Але дівчина вмовляє брата помилувати її коханця, а замість нього вбити першого перехожого. Джільда, яку Ріголетто приводить сюди, щоб довести розпусність Герцога, стає таємним свідком їх розмови. Ціною власного життя вона вирішує врятувати коханого.
Опівночі Ріголетто приходить переконатись, що помста здійснилась. Але в цю мить він чує безжурну пісеньку, яку наспівує Герцог. Перед нещасним батьком його донька Джільда, що помирає.
Short Description
«Ріголетто» – захоплива історія кохання, ревнощів та інтриг, а також відданої і щирої батьківської любові. Одна з найбільш відомих опер італійського композитора Джузеппе Верді написана за мотивами п’єси Віктора Гюго «Король забавляється».
Створена вона була спеціально для венеційського Театру Ла Феніче у співпраці з лібретистом Франческо Марія П’яве. Сюжет В. Гюго композитор назвав “найбільшою драмою сучасності”.
Під час роботи над твором і автор, і лібретист, і керівництво театру усвідомлювали, що швидше за все процес проходження лібрето через цензурний процес може бути складним завданням. Адже після прем’єри п’єси у 1832 році, її одразу заборонили через зневажливе зображення розпусного образу французького короля та монаршого двору (після цього випадку вистава не йшла до аж до 1882 року).
Спочатку лібрето до майбутньої опери мало назву “Прокляття” (“La maledizione”), а Дж. Верді та Ф. М. П’яве вдалися до деяких змін у сюжеті, щоб уникнути цензурування. Зокрема, король був замінений на герцога, дію перенесли з Франції в Італію, а сам сюжет дещо “згладили”, зменшивши деякі шокуючі аспекти історії. Проте, як і в першоджерелі, Ріголетто, як і хотів Дж. Верді, залишився жорстоким горбатим блазнем. Для того, щоб представити нову оперу публіці, творці нової композиції мали узгодити її з Австрійською імперією та місцевою владою, оскільки Північна Італія, де знаходились Мілан та Венеція – міста, провідні у кар’єрі Дж. Верді, тоді була під контролем Австрійської імперії.
Прем’єра опери відбулась у 1851 році у венеційському Театрі Ла Феніче та була добре сприйнята. Через деякий час Верді зазначав, що ця опера має “найкращу, найефектнішу тему, яку я поклав на музику”. Тож вже протягом наступних кількох років, композиція йшла майже у всіх європейських оперних театрах. У Львові вона вперше була прозвучала у 1853-му, а на сцені Міського театру (сьогодні – Львівська національна опера) вже у першому сезоні – 17 листопада 1900 року під орудою Людвіка Челянського.
Музична атмосфера Ріголетто особлива – похмура й задумлива, вона з самого початку насичена трагізмом. Ми яскраво чуємо це у початковій Прелюдії до опери, в оркестрі під час першої зустрічі Ріголетто з убивцею Спарафучілє та у змалюванні бурі у третій дії.
Головний герой Ріголетто не належить до ззовні цивілізованого світу монаршого двору, він вирізняється з-поміж усіх. І так само, як він порушує соціальні умовності, партитура Дж. Верді порушує музичні. У той час, як Герцог співає традиційні оперні арії, музичний портрет Ріголетто постійно “блукає” у монологах, що знаходяться десь між живою мовою та співом.
Музична структура опери також адаптована до нового драматичного стилю. “Я задумав “Ріголетто” без арій, фіналів, як безперервний ланцюжок дуетів”, – писав Дж. Верді. Завдяки цьому опера має експресивний та гнучкий музичний стиль, що відображає найтонші психологічні особливості сюжету.
Партитура твору має неабияку драматичну широту, починаючи від трагічної музичної драми та завершуючи легкими та яскравими пісенними мелодіями. Блискуча й легковажна музика Герцога та його придворних значно контрастує з напруженою, глибокою музикою, що характеризує Ріголетто, та з невинною щирістю й деякою солодкавістю музичного портрету Джильди.
Тема прокляття, яка вперше з’являється у Прелюдії до опери, стає своєрідною ниткою, що проходить крізь усю оперу, щоразу “виринаючи”, коли Ріголетто розмірковує або усвідомлює свій фатум. Вона стає наріжним каменем, наскрізною ідеєю, що дозволила композитору створити оперу, наповнену складним і тривалим емоційним драматичним розвитком.
“Ріголетто” показує справжню і чисту любов, яка змушує молоду дівчину пожертвувати собою заради коханого. Крім того, в ній є зрада, найманий вбивця, містика і глибокий біль батька, який втратив свою єдину дочку, але вимушений залишатися в своїй масці блазня.
“Ріголетто” Дж. Верді – шедевр італійської опери, який зумів здобути світову славу та став класикою жанру. Запрошуємо вас у незабутню подорож у світ опери з “Ріголетто” у виконанні солістів, артистів хору, балету та оркестру Львівської національної опери.