Opera

Rigoletto

G.Verdi
Duration 0 годин, 0 хвилин

Rigoletto

Opera
Duration 0 годин, 0 хвилин

Libretto by Francesco Maria Piave based on the 1832 play “Le roi s’amuse” by Victor Hugo

In the opera “Rigoletto”, Giuseppe Verdi reaches the apogee of feelings and passions that only the human soul can withstand.

Innocent love, temptation, humiliation, remorse and thirst for revenge – the dramatic plot and the most famous melodies have ensured the opera’s widespread popularity from the day of its premiere until now.

Performed in Italian with Ukrainian subtitles

 

Directors

Диригент-постановник

Режисер-постановник

Художник-постановник

Хормейстер

Балетмейстер-постановник

Officials and performers

Ріголетто

Orest Sydir

People’s Artist of Ukraine

Roman Strakhov

winner of the international competition

Герцог

Maksym Vorochek

Roman Trochymuk

Honored artist of Ukraine

Джільда

Anastasiya Kornutyak

winner of the international competition

Nataliya Kuryltsiv

Marianna Tsvietinska

winner of the international competitions

Спарафучілє

Taras Berezhanskyy

winner of the international competition

Volodymyr Dutchak

Yurii Trytsetskyi

заслужений артист України

Маддалена

Liliya Nikitchuk

winner of the international competition

Anastasiia Polishchuk

winner of the international competitions

Olena Skitsko

winner of the international competition

Монтероне

Ihor Mikhnevych

Yurii Trytsetskyi

заслужений артист України

Volodymyr Shynkarenko

winner of the international competition

Марулло

Vitalij Zagorbenskyj

winner of the international competition

Mykola Kornutyak

winner of the international competition

Yurii Shevchuk

winner of the international competition

Борса

Vitaliy Voytko

Yuriy Hetsko

Vitaliy Rozdaihora

winner of the international competition

Граф Чепрано

Dmytro Kokotko

Yurii Trytsetskyi

заслужений артист України

Графиня Чепрано

Halyna Harbit

Джованна

Nataliya Datsko

People’s Artist of Ukraine

Офіцер

Vitalij Zagorbenskyj

winner of the international competition

Олександр Зозуля

Паж

Galyna Geryavenko

Галина Гончарова

Event Libretto

ДІЯ 1

Картина перша

Подвійне життя веде Ріголетто — блазень розпусного Гер­цога Мантуанського. При дворі він — охочий виконавець волі пана, в маленькому будиночку далеко від палацу — ніжний батько, що береже від усього світу свою доньку Джільду. Ріголетто жорстоко насміявся над горем старого графа Мон­тероне, дочку якого занапастив Герцог. Монтероне з гнівом проклинає блазня.

Картина друга

Страшним тягарем нависло над Ріголетто прокляття старо­го. Пізно ввечері біля будинку, де живе Джільда, Ріголетто зу­стрічає незнайомого, який пропонує за плату здійснити будь-який злочин. Ніжністю і любов’ю сповнена зустріч Ріголетто з донькою. Але Джільда приховує від батька знайомство з юнаком та пал­ке почуття, що народилось у її серці. Про таємні відвідини Ріголетто дізнаються придворні. Вони викрадають Джільду, вважаючи, що це коханка блазня. Відчаю Ріголетто немає меж.

ДІЯ 2

Герцог роздратований: зникла чудова незнайомка. Бажаючи потішити пана, придворні розповідають про нічну пригоду — дівчина знаходиться в палаці. Герцог поспішає до покоїв. Ні погрози, ні благання Ріголетто не можуть повернути йому доньку. Зі спальні Герцога вибігає Джільда. Стримуючи сльози, роз­повідає вона батькові сумну історію свого кохання. Гнівом і жадобою помсти наповнюється серце Ріголетто.

ДІЯ 3

Хатина найманого вбивці Спарафучіле. Ріголетто домов­ляється з ним про вбивство Герцога, який тепер захоплений сестрою бандита Маддаленою. Але дівчина вмовляє брата помилувати її коханця, а замість нього вбити першого пере­хожого. Джільда, яку Ріголетто приводить сюди, щоб довести роз­пусність Герцога, стає таємним свідком їх розмови. Ціною власного життя вона вирішує врятувати коханого.

Опівночі Ріголетто приходить переконатись, що помста здійснилась. Але в цю мить він чує безжурну пісеньку, яку на­співує Герцог. Перед нещасним батьком його донька Джільда, що помирає.

Short Description

 

«Ріголетто» – захоплива історія кохання, ревнощів та інтриг, а також відданої і щирої батьківської любові. Одна з найбільш відомих опер італійського композитора Джузеппе Верді написана за мотивами п’єси Віктора Гюго «Король забавляється».

Створена вона була спеціально для венеційського Театру Ла Феніче у співпраці з лібретистом Франческо Марія П’яве. Сюжет В. Гюго композитор назвав “найбільшою драмою сучасності”.

Під час роботи над твором і автор, і лібретист, і керівництво театру усвідомлювали, що швидше за все процес проходження лібрето через цензурний процес може бути складним завданням. Адже після прем’єри п’єси у 1832 році, її одразу заборонили через зневажливе зображення розпусного образу французького короля та монаршого двору (після цього випадку вистава не йшла до аж до 1882 року).

Спочатку лібрето до майбутньої опери мало назву “Прокляття” (“La maledizione”), а Дж. Верді та Ф. М. П’яве вдалися до деяких змін у сюжеті, щоб уникнути цензурування. Зокрема, король був замінений на герцога, дію перенесли з Франції в Італію, а сам сюжет дещо “згладили”, зменшивши деякі шокуючі аспекти історії. Проте, як і в першоджерелі, Ріголетто, як і хотів Дж. Верді, залишився жорстоким горбатим блазнем. Для того, щоб представити нову оперу публіці, творці нової композиції мали узгодити її з Австрійською імперією та місцевою владою, оскільки Північна Італія, де знаходились Мілан та Венеція – міста, провідні у кар’єрі Дж. Верді, тоді була під контролем Австрійської імперії.

Прем’єра опери відбулась у 1851 році у венеційському Театрі Ла Феніче та була добре сприйнята. Через деякий час Верді зазначав, що ця опера має “найкращу, найефектнішу тему, яку я поклав на музику”. Тож вже протягом наступних кількох років, композиція йшла майже у всіх європейських оперних театрах. У Львові вона вперше була прозвучала у 1853-му, а на сцені Міського театру (сьогодні – Львівська національна опера) вже у першому сезоні – 17 листопада 1900 року під орудою Людвіка Челянського.

Музична атмосфера Ріголетто особлива – похмура й задумлива, вона з самого початку насичена трагізмом. Ми яскраво чуємо це у початковій Прелюдії до опери, в оркестрі під час першої зустрічі Ріголетто з убивцею Спарафучілє та у змалюванні бурі у третій дії.

Головний герой Ріголетто не належить до ззовні цивілізованого світу монаршого двору, він вирізняється з-поміж усіх. І так само, як він порушує соціальні умовності, партитура Дж. Верді порушує музичні. У той час, як Герцог співає традиційні оперні арії, музичний портрет Ріголетто постійно “блукає” у монологах, що знаходяться десь між живою мовою та співом.

Музична структура опери також адаптована до нового драматичного стилю. “Я задумав “Ріголетто” без арій, фіналів, як безперервний ланцюжок дуетів”, – писав Дж. Верді. Завдяки цьому опера має експресивний та гнучкий музичний стиль, що відображає найтонші психологічні особливості сюжету.

Партитура твору має неабияку драматичну широту, починаючи від трагічної музичної драми та завершуючи легкими та яскравими пісенними мелодіями. Блискуча й легковажна музика Герцога та його придворних значно контрастує з напруженою, глибокою музикою, що характеризує Ріголетто, та з невинною щирістю й деякою солодкавістю музичного портрету Джильди.

Тема прокляття, яка вперше з’являється у Прелюдії до опери, стає своєрідною ниткою, що проходить крізь усю оперу, щоразу “виринаючи”, коли Ріголетто розмірковує або усвідомлює свій фатум. Вона стає наріжним каменем, наскрізною ідеєю, що дозволила композитору створити оперу, наповнену складним і тривалим емоційним драматичним розвитком.

“Ріголетто” показує справжню і чисту любов, яка змушує молоду дівчину пожертвувати собою заради коханого. Крім того, в ній є зрада, найманий вбивця, містика і глибокий біль батька, який втратив свою єдину дочку, але вимушений залишатися в своїй масці блазня.

“Ріголетто” Дж. Верді – шедевр італійської опери, який зумів здобути світову славу та став класикою жанру. Запрошуємо вас у незабутню подорож у світ опери з “Ріголетто” у виконанні солістів, артистів хору, балету та оркестру Львівської національної опери.