Опера

Ріголетто

Дж. Верді
Тривалість 0 годин, 0 хвилин

Ріголетто

Опера
Тривалість 0 годин, 0 хвилин

Лібрето Франческо Марії П’яве за мотивами драми Віктора Гюго «Король забавляється»

В опері «Ріголетто» Джузеппе Верді досягає апогею почуттів та пристрастей, які тільки спроможна витримати людська душа.

Невинне кохання, спокуса, приниження, розкаяння та жага помсти – драматичний сюжет та найвідоміші мелодії, забезпечили цій опері нечувану популярність із дня її прем’єри і дотепер.

Виконується італійською мовою з українськими субтитрами

 

Постановники

Диригент-постановник

Режисер-постановник

Художник-постановник

Хормейстер

Балетмейстер-постановник

Дійові особи та виконавці

Ріголетто

Орест Сидір

Роман Страхов

Герцог

Максим Ворочек

Роман Трохимук

Джільда

Маріанна Цвєтінська

Анастасія Корнутяк

Наталія Курильців

Спарафучілє

Тарас Бережанський

Володимир Дутчак

Юрій Трицецький

Маддалена

Лілія Нікітчук

Олена Скіцько

Анастасія Поліщук

Монтероне

Ігор Міхневич

Юрій Трицецький

Володимир Шинкаренко

Марулло

Віталій Загорбенський

Микола Корнутяк

Юрій Шевчук

Борса

Віталій Войтко

Юрій Гецко

Віталій Роздайгора

Граф Чепрано

Дмитро Кокотко

Юрій Трицецький

Графиня Чепрано

Галина Гарбіт

Джованна

Наталія Дацько

Офіцер

Віталій Загорбенський

Олександр Зозуля

Паж

Галина Герявенко

Галина Гончарова

Лібрето

ДІЯ 1

Картина перша

Подвійне життя веде Ріголетто — блазень розпусного Гер­цога Мантуанського. При дворі він — охочий виконавець волі пана, в маленькому будиночку далеко від палацу — ніжний батько, що береже від усього світу свою доньку Джільду. Ріголетто жорстоко насміявся над горем старого графа Мон­тероне, дочку якого занапастив Герцог. Монтероне з гнівом проклинає блазня.

Картина друга

Страшним тягарем нависло над Ріголетто прокляття старо­го. Пізно ввечері біля будинку, де живе Джільда, Ріголетто зу­стрічає незнайомого, який пропонує за плату здійснити будь-який злочин. Ніжністю і любов’ю сповнена зустріч Ріголетто з донькою. Але Джільда приховує від батька знайомство з юнаком та пал­ке почуття, що народилось у її серці. Про таємні відвідини Ріголетто дізнаються придворні. Вони викрадають Джільду, вважаючи, що це коханка блазня. Відчаю Ріголетто немає меж.

ДІЯ 2

Герцог роздратований: зникла чудова незнайомка. Бажаючи потішити пана, придворні розповідають про нічну пригоду — дівчина знаходиться в палаці. Герцог поспішає до покоїв. Ні погрози, ні благання Ріголетто не можуть повернути йому доньку. Зі спальні Герцога вибігає Джільда. Стримуючи сльози, роз­повідає вона батькові сумну історію свого кохання. Гнівом і жадобою помсти наповнюється серце Ріголетто.

ДІЯ 3

Хатина найманого вбивці Спарафучіле. Ріголетто домов­ляється з ним про вбивство Герцога, який тепер захоплений сестрою бандита Маддаленою. Але дівчина вмовляє брата помилувати її коханця, а замість нього вбити першого пере­хожого. Джільда, яку Ріголетто приводить сюди, щоб довести роз­пусність Герцога, стає таємним свідком їх розмови. Ціною власного життя вона вирішує врятувати коханого.

Опівночі Ріголетто приходить переконатись, що помста здійснилась. Але в цю мить він чує безжурну пісеньку, яку на­співує Герцог. Перед нещасним батьком його донька Джільда, що помирає.

Історія вистави

 

«Ріголетто» – захоплива історія кохання, ревнощів та інтриг, а також відданої і щирої батьківської любові. Одна з найбільш відомих опер італійського композитора Джузеппе Верді написана за мотивами п’єси Віктора Гюго «Король забавляється».

Створена вона була спеціально для венеційського Театру Ла Феніче у співпраці з лібретистом Франческо Марія П’яве. Сюжет В. Гюго композитор назвав “найбільшою драмою сучасності”.

Під час роботи над твором і автор, і лібретист, і керівництво театру усвідомлювали, що швидше за все процес проходження лібрето через цензурний процес може бути складним завданням. Адже після прем’єри п’єси у 1832 році, її одразу заборонили через зневажливе зображення розпусного образу французького короля та монаршого двору (після цього випадку вистава не йшла до аж до 1882 року).

Спочатку лібрето до майбутньої опери мало назву “Прокляття” (“La maledizione”), а Дж. Верді та Ф. М. П’яве вдалися до деяких змін у сюжеті, щоб уникнути цензурування. Зокрема, король був замінений на герцога, дію перенесли з Франції в Італію, а сам сюжет дещо “згладили”, зменшивши деякі шокуючі аспекти історії. Проте, як і в першоджерелі, Ріголетто, як і хотів Дж. Верді, залишився жорстоким горбатим блазнем. Для того, щоб представити нову оперу публіці, творці нової композиції мали узгодити її з Австрійською імперією та місцевою владою, оскільки Північна Італія, де знаходились Мілан та Венеція – міста, провідні у кар’єрі Дж. Верді, тоді була під контролем Австрійської імперії.

Прем’єра опери відбулась у 1851 році у венеційському Театрі Ла Феніче та була добре сприйнята. Через деякий час Верді зазначав, що ця опера має “найкращу, найефектнішу тему, яку я поклав на музику”. Тож вже протягом наступних кількох років, композиція йшла майже у всіх європейських оперних театрах. У Львові вона вперше була прозвучала у 1853-му, а на сцені Міського театру (сьогодні – Львівська національна опера) вже у першому сезоні – 17 листопада 1900 року під орудою Людвіка Челянського.

Музична атмосфера Ріголетто особлива – похмура й задумлива, вона з самого початку насичена трагізмом. Ми яскраво чуємо це у початковій Прелюдії до опери, в оркестрі під час першої зустрічі Ріголетто з убивцею Спарафучілє та у змалюванні бурі у третій дії.

Головний герой Ріголетто не належить до ззовні цивілізованого світу монаршого двору, він вирізняється з-поміж усіх. І так само, як він порушує соціальні умовності, партитура Дж. Верді порушує музичні. У той час, як Герцог співає традиційні оперні арії, музичний портрет Ріголетто постійно “блукає” у монологах, що знаходяться десь між живою мовою та співом.

Музична структура опери також адаптована до нового драматичного стилю. “Я задумав “Ріголетто” без арій, фіналів, як безперервний ланцюжок дуетів”, – писав Дж. Верді. Завдяки цьому опера має експресивний та гнучкий музичний стиль, що відображає найтонші психологічні особливості сюжету.

Партитура твору має неабияку драматичну широту, починаючи від трагічної музичної драми та завершуючи легкими та яскравими пісенними мелодіями. Блискуча й легковажна музика Герцога та його придворних значно контрастує з напруженою, глибокою музикою, що характеризує Ріголетто, та з невинною щирістю й деякою солодкавістю музичного портрету Джильди.

Тема прокляття, яка вперше з’являється у Прелюдії до опери, стає своєрідною ниткою, що проходить крізь усю оперу, щоразу “виринаючи”, коли Ріголетто розмірковує або усвідомлює свій фатум. Вона стає наріжним каменем, наскрізною ідеєю, що дозволила композитору створити оперу, наповнену складним і тривалим емоційним драматичним розвитком.

“Ріголетто” показує справжню і чисту любов, яка змушує молоду дівчину пожертвувати собою заради коханого. Крім того, в ній є зрада, найманий вбивця, містика і глибокий біль батька, який втратив свою єдину дочку, але вимушений залишатися в своїй масці блазня.

“Ріголетто” Дж. Верді – шедевр італійської опери, який зумів здобути світову славу та став класикою жанру. Запрошуємо вас у незабутню подорож у світ опери з “Ріголетто” у виконанні солістів, артистів хору, балету та оркестру Львівської національної опери.