Прем'єра «Соляріс»
Найближчі дати
-
13 Червня18:00Придбати квиток
Балет на 2 дії
Лібрето Василя Вовкуна за мотивами роману Станіслава Лема
Грандіозна прем’єра до 125-річчя Львівської національної опери!
“СОЛЯРІС” Станіслава Лема – культовий роман, що підкорив світ,
оживе на сцені в унікальному балетному втіленні!
Балет “Соляріс” на музику одного з найзатребуваніших композиторів сучасності Олександра Родіна та лібрето Василя Вовкуна – це більше, ніж фантастика. Це подорож у глибини людської свідомості, де реальність стикається з ілюзіями, а розум – із незбагненним Космосом. Планета Соляріс, оповита таємничим океаном, змушує героїв подивитися в обличчя власним страхам і почуттям, шукати істину та справжні сенси буття.
Найочікуваніша балетна подія року постане у хореографічному втіленні балетмейстерки-постановниці Катерини Курман. За диригентським пультом – один з провідних інтерпретаторів музики Олександра Родіна – музичний керівник театру Іван Чередніченко.
Приголомшливі фантазійні декорації та костюми творить талановита і прогресивна сценографка Світлана Рейніш. Доповнить палітру космічних вражень майстерна світлова партитура Олександра Мезенцева.
Захоплива, емоційна, візуально приголомшлива – нова постановка Львівської національної опери перенесе вас у таємничий світ безмежних космічних просторів та самопізнання, втілених мовою танцю.
Відкрийте для себе “Соляріс” у новому вимірі!
Снаут
Велика наукова лабораторія, розташована в мальовничому оазисі й оснащена великою кількістю сучасної техніки. Доктор Снаут, учений кібернетик, завершує дослідження щодо створення штучного інтелекту. Він вживив мікрочіпи у мозок людей та надзвичайно збуджений під час проведення фінального експерименту. Якщо дослід закінчиться успіхом, хворі зможуть одужати. Втім щось йде не так, і піддослідні гинуть.
Гібарян
Група науковців дослідного інституту зібралася на вечірку в образах античних богів. Серед гостей – доктор Гібарян, кібернетик, у супроводі своєї темношкірої супутниці, доктор Сарторіус, фізик, доктор Кельвін, психолог, разом зі своєю дівчиною Гері та інші.
Свято проходить у невимушеній атмосфері, але раптом між Гібаряном та одним із гостей спалахує конфлікт: чоловік проявляє неприховану зацікавленість до супутниці кібернетика. Суперечка швидко переростає у бійку, під час якої зловмисник кидається на Гібаряна й хоче завдати йому смертельного удару ножем… У вирішальний момент темношкіра жінка кидається вперед, закриваючи собою коханого, і приймає на себе удар, що мав стати фатальним для нього.
Сарторіус
Доктор Сарторіус займається не лише фізикою, а й таємно експериментує з можливістю воскресіння. Його мета – повернути до життя темношкіру жінку.
Під час одного із експериментів йому вдається відокремити її душу від тіла. Вчений вступає в діалог із духом покійної, і вона розповідає йому про свій досвід у потойбіччі – його таємниці, випробування та виклики.
Однак експеримент дає збій, і спроба воскресіння зазнає невдачі. Темношкіра жінка так і залишається у світі мертвих.
Гері
Кельвін і Гері проводять час разом, занурені у своє кохання. Їхні рухи м’які, ніжні, сповнені єднання. Гері щаслива поруч із ним, але в її погляді з’являється легкий відтінок тривоги – непомітний, але невідворотний.
Кельвін, хоч і кохає її, усе частіше замислюється про свободу, науку та далекі світи. Його погляд стає відстороненим, у ньому визріває сум’яття та внутрішня боротьба. Недовіра між ними зростає. Напруга досягає межі – він більше не може цього витримати і приймає рішення піти.
Залишившись наодинці, охоплена відчаєм, Гері вирішує покінчити життя самогубством. Кельвін, спустошений, але сповнений рішучості, вирушає у відкритий космос.
Старт
Психолог Кельвін прилітає на кораблі «Прометей» на Соляріс, однак ніхто не відгукується на його повідомлення. Він бачить дослідницьку станцію у дуже занедбаному стані.
Доктор Снаут, що перебуває в депресії, сприймає його як галюцинацію. Останній інформує Кельвіна про те, що на станції працює також доктор Сарторіус, фізик. Кельвін дізнається про існування фантомів – двійників померлих людей, породжених Океаном.
Одкровення Гібаряна
По прибутті на станцію Кельвін натрапляє на фантом покійного Гібаряна, який наклав на себе руки після загибелі своєї супутниці. У ході їхньої розмови Гібарян передає Кельвіну свої листи, записи експериментів з Океаном – дослідження, заборонені ООН через їхню небезпеку.
В одному з документів Кельвін знаходить тривожний запис: «Кельвіне, я збирався піддати плазму Океану дії наджорстких рентгенівських променів…»
Згодом він дізнається, що до смерті Гібаряна призвів фантом його загиблої коханої – темношкірої жінки, яка повернулася у вигляді породження Океану.
Марення Океану
За вікнами станції розгортається неймовірне видовище: Океан світиться, мов розжарена заграва, що здіймається до самих хмар. На обрії спалахи набувають форми величезного полярного сяйва, з якого постають фантоми.
Кельвін бачить, як серед цих примар з’являються обличчя тих, кого він колись знав: Гібаряна, темношкірої жінки… і Гері. Його свідомість лихоманить від пережитих спогадів. Океан витягує з його підсвідомості образи минулого, змушуючи знову і знову переглядати фрагменти життя, повʼязані з Гері. Його нерви не витримують.
Поява Гері
У мороку фресок-спогадів Кельвін раптом помічає знайомий силует – Гері. Спершу він переконаний, що це сон або галюцинація, але поступово приходить до жахливого усвідомлення: перед ним три справжні фантоми його коханої.
Почуття, які він намагався поховати, знову накривають його з головою. Проте розум бере гору – він знає, що ця Гері не та, кого він кохав. Переслідуваний страхом, він приймає рішення позбутися фантомів. Коли черга доходить до третього, він підігрує «коханій», одягає скафандр, замикає в ракеті й запускає її у відкритий космос.
Тепер Кельвін знає: за личиною Гері ховалося щось, перед чим божевілля – порятунок.
Друга поява Гері
Зійшло блакитне сонце. Кельвін занурений у темряву власних думок, звільнений від страху.
Аж раптом – шерех. Гері знову поруч. Фантом повернувся. Вони дивляться одне одному у вічі, і в цю мить Кельвін розчиняється в почуттях, які вважав забутими. Пара зізнається у коханні.
Експеримент
Вчені прагнуть встановити контакт із Океаном. Вони надсилають йому енцефалограму Кельвіна, сподіваючись отримати відповідь.
Фантом чи реальність
Гері усвідомлює істину: вона не та, ким була колись. Вона – лише проєкція, породження Океану, створене для зв’язку з людством. Гері розуміє, що її присутність тільки «вбиває» Кельвіна, терзаючи його почуття та спогади.
Гері добровільно погоджується на експеримент Снаута і Сарторіуса. Вчені встановлюють, що фантоми складаються з нейтронів і стабілізуються полями Океану.
Настає вирішальний момент. Сарторіус активує анігілятор. Спалах. Легкий подув вітру – і Гері зникає назавжди.
Фінал
Кельвін вирішує залишитися на Соляріс. Він споглядає Океан.
Його поверхня сліпуче сяє, нагадуючи велетенський макет саду. Але за мить усе тріскається, розмазується, хвилі виштовхують густий слиз, що застигає, вкриваючись піною.
Кельвін відчуває присутність бога-істоти, що не може звільнитися від матерії. Це єдиний бог, у якого Кельвін здатний повірити й чия мука – не спокута, вона нікого не звільняє, нічому не служить, вона просто існує… Відступ означає втрату навіть найменшого шансу зрозуміти незбагненне.
Океан встановлює зв’язок з Кельвіном: він співіснує, співчуває та рефлексує разом з ним. Раптом, серед усього побаченого Кельвін ловить поглядом Гері. Вона кличе Кельвіна за собою та запрошує стати частиною велетенського Океану. Кельвін відчуває – він летить.
Уявіть собі світ, у якому машини здатні мислити, люди досліджують інші планети, але стикаються не з прибульцями, а з власними страхами, а реальність стає настільки гнучкою, що її неможливо відрізнити від ілюзії. Сьогодні це здається сюжетом футуристичних фільмів чи статей про штучний інтелект, але ще понад 60 років тому про це писав Станіслав Лем – один із найвидатніших фантастів ХХ століття.
Його книги змушують читача замислитися не лише про майбутнє, а й про саму людську природу. Лем не вірив у вторгнення інопланетян, скептично ставився до можливостей контактів із позаземними цивілізаціями, але точно знав, що найбільша таємниця захована всередині нас самих. Його роман «Соляріс» став одним із найглибших роздумів про природу свідомості, пам’яті та страху перед невідомим.
А чи знали ви, що цей культовий письменник народився і провів свої юні роки у Львові? У місті, де переплелися культури та епохи, у місті, яке виховало в ньому допитливий розум і любов до науки. Львів, з його університетами, старовинними вулицями й багатомовною атмосферою, став тим місцем, де Лем сформував свій унікальний погляд на світ.
Станіслав Лем народився 12 вересня 1921 року у Львові, який на той час був частиною Польської республіки. Він ріс у родині успішного лікаря-отоларинголога, що дало йому можливість здобути чудову освіту. Як згадував сам Лем, дитинство у Львові було для нього «золотим віком» – він захоплювався технікою, читав наукові книги, розбирав механізми і навіть майстрував власні пристрої.
Родина Лемів походила з євреїв, проте сповідувала римо-католицизм і розмовляла польською. Вони мешкали у шестикімнатній квартирі на тодішній вулиці Браєрівській, яка нині носить ім’я Богдана Лепкого.
«Пам’ятаю браму, сходи, двері, коридори й покої будинку на Браєрівській, де я народився. Пам’ятаю і багатьох людей, як-от згадуваних сусідів, але без облич, бо обличчя ті змінювалися. І моя пам’ять, несвідома невідворотности цих змін, була перед ними безпорадна, як безпорадний фотографічний негатив перед рухомим предметом», – згадував рідний дім Станіслав Лем у своєму автобіографічному романі «Високий замок».
Станіслав здобував освіту у 2-й гімназії імені Кароля Шайнохи, яка нині є школою №8 на вулиці Підвальній. Його клас переважно складався з поляків. Українці не вирізнялися серед учнів, адже також спілкувалися польською. Відмінність полягала лише в тому, що поляки не відвідували уроки греко-католицької релігії.
«Я ще й тепер міг би здолати дорогу з гімназії додому із заплющеними очима. Незліченну кількість разів повторювана впродовж років, вона так глибоко в мені закарбувалася, що перетворилася на те, що психологи називають “динамічним стереотипом” […] Я байдужо минав пам’ятки архітектури, Вірменську церкву, старі кам’янички Ринку з чудовою Чорною Кам’яницею на чолі, однак нічого з цього не пам’ятаю. Пів до восьмої ранку я доливав собі воду до кави, аби швидше вистигла, і йшов вулицями Монюшка, Шопена, площею Смольки з кам’яним Смолькою в центрі, Яґайлонською, повз кіно “Марисенька” – до вулиці Легіонів. Ліворуч углибині майоріла перспектива театру, однак мене, наче маяк мореплавця, притягав непоказний будиночок на розі площі Святого Духа – кіоск із виробами пана Кавураса […] Подальша дорога проходила через Ринок, під величезною коробкою магістрату з ратушевою вежею, повз фонтан із Нептуном і кам’яних левів, які присіли обіч брами, повз тісну вулицю Руську – на Підвальну, де був розташований двоповерховий, оточений деревами, будинок гімназії», – пригадував дорогу до гімназії Станіслав Лем.
Згадував Лем і відвідини Львівської опери, тоді ще Великого, або Міського театру: «Я навіть любив приходити в театр задовго до початку, заки не підняли велетенську залізну завісу пензля Семирадського – стільки на ній відбувалося різних цікавих речей. Наш Великий театр узагалі видавався мені місцем нечувано розкішним, comme il faut, у найліпшому ґусті – з його червоною оксамитовою оббивкою, кількаярусними ложами, канделябрами, пломінчиками на них, залою для куріння і last not least [останній за числом, а не за значенням – ред.] – буфетом. У буфеті батько зазвичай купував нам, себто мамі й мені, по штанґелю [рогалик, притрушений сіллю й перцем – ред.] із тонко покраяною шинкою. Я геть забув, які видатні драматичні твори бачив у театрі, зате чудово пам’ятаю, що такий штанґель коштував аж 50 ґрошів».
Станіслав Лем мріяв навчатися у Львівській політехніці, проте його не прийняли, тож у 1939 році він вступив до Львівського медичного інституту. Втім його навчання перервала Друга світова війна. У часи німецької окупації Лем зумів влаштуватися на фірму заготівлі вторинної сировини «Rohstofferfassung», де працював помічником механіка і зварювальником. За п’ять злотих на день Лем збирав містом залізний брухт і потім у гаражі розрізав його на частини. Оскільки мав єврейське походження, то йому довелося жити і працювати під фальшивими імʼям вірменина Яна Донабідовича. Наявність цих документів та роботи допомогли йому пережити окупацію. Після війни, коли Львів відійшов до СРСР, він з сімʼєю був змушений виїхати до Кракова.
Попри це, письменник завжди згадував Львів із теплотою. Саме тут пройшли його дитячі роки, саме тут він захопився наукою та вперше почав писати, і, можливо, саме тут зародилися перші ідеї, що пізніше стали основою його культових романів.
Читаючи Лема сьогодні, важко повірити, що його книги написані понад 50 років тому. Він передбачив чимало технологій, які стали реальністю, зокрема:
Сьогодні ідеї Лема обговорюють не лише письменники-фантасти та поціновувачі його творчості, а й філософи, науковці та розробники новітніх технологій.
Роман «Соляріс», написаний у 1961 році, став найвідомішою книгою Лема. У ньому розповідається про космічну станцію, розташовану біля загадкової планети, вкритої розумним Океаном. Люди намагаються встановити контакт, але стикаються не з розумними інопланетянами, а зі своїми власними спогадами, які матеріалізуються під впливом загадкової сили Океану.
Ця книга змушує замислитись над головним питанням: чи здатна людина зрозуміти щось, що повністю відрізняється від неї самої? «Соляріс» став не просто фантастичним романом, а філософським дослідженням про межі людського розуміння.
Легендарний роман Станіслава Лема став натхненням для нової постановки Львівської національної опери – балету «Соляріс» на музику Олександра Родіна та лібрето Василя Вовкуна. У рідному місті письменника-фантаста його культовий твір оживе в унікальному сценічному втіленні: під музичним керівництвом диригента Івана Чередніченка, у хореографічному баченні Катерини Курман, із вишуканими костюмами та сценографією Світлани Рейніш, а також світловим оформленням Олександра Мезенцева. Ця постановка, створена в межах творчої програми «Український прорив», стане новим зразком модерного українського балету.
Наталя Мендюк,
музикознавиця