Василь ВОВКУН: «Дайте нам відчуття опери нового століття»

https://bit.ly/2zsyROj

Кілька порад учасникам П’ятого Міжнародного конкурсу оперних співаків імені Соломії Крушельницької
28 серпня, 2019 – 16:38
Впродовж 12—22 листопада 2019 року у Львівській національній опері відбудеться П’ятий Міжнародний конкурс оперних співаків імені Соломії Крушельницької, участь в якому можуть взяти виконавці віком до 35 років позмагатися за Гран-прі конкурсу — $10 000. Генеральний директор — художній керівник театру Василь Вовкун розповів детальніше про етапи підготовки конкурсу та висловив свої побажання та поради його учасникам. 

— Міжнародний конкурс оперних співаків імені С. Крушельницької у Львівській національній опері має тривалу історію. Однак, на жаль, він тривалий час не проводився, і цього року відбудеться вперше після 10-річної перерви. Як ви обійняли посаду генерального директора-художнього керівника, коли зародився імпульс, ідея та бажання знову відновити конкурс оперних співаків у Львівській національній опері?

— Кожна держава має своїх відомих співаків, якими підкреслює свою приналежність до високого мистецтва — саме оперного чи класичного мистецтва. І звичайно, Україна має такі відомі імена, одне із них — Соломії Крушельницької. Вона працювала на теренах Західної України, бо народжена в Тернопільській області, співала, зокрема, у Львівській національній опері, тоді — Великому міському театрі. І це світова співачка, а присвоєння її імені — підкреслює концептуальність цього Міжнародного конкурсу вокалістів. Мені двічі випала честь, нагода чи, власне, місія відновлювати цей конкурс: вперше, коли я був у каденції міністра культури України, і нині знову, через 10 років, очоливши Львівську оперу. Знаючи про те, що цей конкурс має проходити стабільно, бодай щотри роки, я знову ініціював при Міністерстві культури України розмову про те, що це є ненормальним явищем пропускати аж десять років і не проводити його. Таким чином ми відновили конкурс, і слава Богу!

— Як відбувається підготовка?

— На сьогоднішній день ми отримали перші фінансові транші, відкрили сайт, тобто вже розпочалася досить велика організаційна робота. Ми вже маємо і перші заявки від учасників. Сподіваємося на його міжнародний рівень, маю на увазі, що будуть представники різних країн. Адже рівень цього конкурсу засвідчують і запрошені члени журі. Склад журі очолює солістка Віденської державної опери, народна артистка України Вікторія Лук’янець, а членами журі є такі відомі люди, скажімо, як Беата Клатка, котра представляє Варшавську національну оперу, також відомий німецький піаніст Ейтан Пессен, Славомір Якубек — колишній директор Братиславської опери; це є і наші українські імена — диригент Михайло Дутчак, співаки Олександр Дяченко і Світлана Мамчур, а також солістка Польської Королівської опери Ольга Пасічник. І мені видається, що цей конкурс може стати переломним в Україні, в розумінні, що він буде проводитися надалі дуже стабільно.

— У чому ще особливості, на вашу думку, цього конкурсу, особливо в українському та міжнародному контекстах?

— Призовий фонд конкурсу відповідає міжнародним стандартам: має і Гран-прі, і премії, які ділимо на чоловічі і жіночі голоси, мається на увазі, що будуть по дві І, ІІ, ІІІ премії. Друге, що є важливим — учасники 3-го туру мають можливість взяти учать у наших виставах і захищати свою професійність, будучи безпосередніми героями вистави. Мені здається, що цей конкурс дуже цікавий, і ми очікуємо на велике міжнародне представництво, на талановитих людей. Ми створимо всі умови, щоб кожен учасник відчував себе дуже щасливо на нашому конкурсі у Львові і саме в стінах Львівської опери.

— Що ви порадите молодим співакам, які візьмуть участь у конкурсі, насамперед щодо 3-го туру? Адже особливістю цього конкурсу є те, що учасники у 3-му турі беруть участь у репертуарних виставах театру. Як краще підготуватися?

— Очевидно, від репетицій це мало залежить, адже людина, яка готує ту чи іншу партію, має відчувати її так, щоб легко в неї входити з кількох репетицій. І мусить навчитися входити в контекст тої постановки, яка пропонується, бо власне це професія зобов’язує. Нещодавно я був членом журі конкурсу Адама Дідури в Польщі, і що я можу побажати учасникам? Я би сказав — дивувати несподіваністю, свободою відчуття себе на сцені, більше помилятися, аніж традиційно пропонувати себе в тому чи іншому образі, бо це дуже і дуже нецікаво на сьогоднішній день. Дати нам відчуття опери нового століття — ХХІ століття, незважаючи на те, що ми можемо співати чи Верді, чи Вагнера, чи Моцарта, але ми маємо бути молодими, пластичними, чуттєвими, інтелектуальними і дуже сучасними.+

— Чи допускаєте, що співаки, які вас вразять, будуть згодом виступати на сцені Львівського оперного?

— Ми будемо дуже уважно стежити за всіма турами конкурсу, тому що це нам цікаво. Одне з наших завдань — це не тільки проведення цього заходу. Наше головне завдання — якщо це талановитий співак, щоби його залишити на сцені Львівської опери. Тож не зволікайте, термін подачі заявок — до 1 жовтня 2019 року.

Розмовляла Стефанія Олійник. Фото Руслана ЛИТВИНА
Газета “День”: