У Львівській опері прем’єра для шанувальників легкого жанру
https://westnews.info/news/U-Lvivskij-operi-premyera-dlya-shanuvalnikiv-legkogo-zhanru.html
Ще досить недавно Львівському національному театрові опери та балету імені Соломії Крушельницької дорікали за відсутність у репертуарі творів В.-А.Моцарта. Щоб довести спроможність колективу піднятися до вершин світової музичної культури, шедеври геніального представника віденської класичної школи стали з’являтися мало не кожного сезону.
Ось перелік: «Чарівна флейта» (2013 р., постановники: диригент – заслужений артист України Мирон Юсипович, режисер – заслужений для польської культури Збіґнєв Хшановський), «Дон Жуан»(2015 р., спільний проект Театру і Львівської національної музичної академії імені М.Лисенка), «Безумний день, або «Весілля Фіґаро» (2016 р., спільний проект тих же учасників), « Дон Жуан» (2018 р., постановники: диригент – заслужений артист України Юрій Бервецький, режисер – народний артист України Василь Вовкун), балет «Дрібнички» (2018 р., постановники: балетмейстер – заслужений артист України Сергій Наєнко, диригент – Юрій Бервецький).
Вистави зі спільного проекту, на жаль, йшли недовго – через плинність творчих сил, адже солістами й артистами хору були студенти музакадемії, які після закінчення вишу розлетілися в різні міста-краї.
Зате у ці дні з’явився в репертуарі інший моцартівський спектакль – вишуканий зинґшпіль «Директор театру». А з ним – одноактна оперета Ж.Оффенбаха «Ключ на бруківці». Квитки були розкуплені далеко заздалегідь: публіка міста, в якому нема театру оперети, заскучала за творами так званого легкого жанру.
«Директор театру» В.-А.Моцарта має цікаву історію. У 1786 р. австрійський імператор Йосиф ІІ влаштував змагання А.Сальєрі й В.-А.Моцарта , замовивши обом одноактні опери на закулісні теми. Перший представив італійську оперну традицію («Спочатку музика, потім слово»), другий подав на конкурс зинґшпіль – німецьку комічну оперу, в структурі якої музичні номери чергуються з розмовними діалогами. Тоді переміг Сальєрі, але історія вирішила по-своєму: віддала перевагу австрійському композиторові.
Сюжет «Директора театру» відображає життя за лаштунками – таке, як кілька століть тому і сьогодні: кожен хоче бути найуспішнішим і вступає в суперництво. Директорові вдається всіх примирити заради служіння мистецтву. Увертюра й вокальні номери в цьому зинґшпілі дуже цікаві. Це дві надзвичайно складні й віртуозні арії (адже артистки змагаються між собою), терцет із великим сопрановим соло і захоплюючий куплетний фінал. Для солістів театру складається чудова можливість за короткий час проявити перед публікою свою майстерність.
Одноактна оперета «Чоловік біля дверей» (у нас вона має назву «Ключ на бруківці»)
Ж .Оффенбаха , яку він написав для свого паризького театру в 1859 р., захоплює дотепністю, гумором і властивою цьому композиторові мелодійністю музики та витонченістю її інструментування. «Оффенбах був – як не голосно це звучить – одним із найобдарованіших композиторів ХІХ ст. Тільки працював у зовсім іншому жанрі, ніж Шуман чи Мендельсон, Ваґнер чи Брамс», – писав видатний музичний критик Ігор Солертинський. Постановка цієї його оперети в нашому театрі – прелюдія до реалізації в 2020 р. єдиної опери композитора, «Казки Гофмана», в якій проявилась і його глибока ліричність.
У Львівській Національній Опері зинґшпіль «Директор театру» В.-А.Моцарта й оперету «Ключ на бруківці» Ж.Оффенбаха зреалізували постановники : диригенти – заслужений артист України Мирон Юсипович та Ірина Стасишин, режисер – заслужений діяч мистецтв України Галина Воловецька, сценограф – Ігор Лев, художник костюмів – заслужений художник України Дарія Зав’ялова, балетмейстер – заслужений артист України Сергій Наєнко.
Прем’єра – 11, 12, 13 і 19 жовтня.
Надія Труш, завліт Львівської національної опери, заслужений працівник культури України
фото – Олена Храмова