Опера
Головна сцена

Прем'єра "Золотий обруч"

Б. Лятошинський
Тривалість 2 години, 30 хвилин
Вартiсть квитка: 150 - 2400 грн

Найближчі дати

Головна сцена

Прем'єра "Золотий обруч"

Опера
Головна сцена
Тривалість 2 години, 30 хвилин
Вартiсть квитка: 150 - 2400 грн

Борис Лятошинський 

Золотий обруч

опера на 3 дії

Лібрето Я. Мамонтова за мотивами повісті “Захар Беркут” Івана Франка

До 130-річчя від дня народження композитора

“Золотий обруч” знову повертається до Львівської опери через 55 років з моменту першої постановки на сцені театру.

Перша постановка опери Бориса Лятошинського з часів відновлення Незалежності України постане у новому та сміливому прочитанні молодої команди.

Режисером “Золотого обруча” стане Іван Уривський — один з найяскравіших театральних режисерів України. Разом з диригентом-постановником Іваном Чередніченком – музичним керівником театру та знаним інтерпретатором музики Лятошинського, та сценографкою та художницею костюмів Дарією Білою — Іван Уривський створює оперу, що говорить мовою ХХІ століття.

“Золотий обруч” – це про боротьбу, памʼять і силу єдності. Це опера про кожного з нас – про вибір, гідність і спадкоємність поколінь.

Не пропустіть головну оперну премʼєру сезону!

Це буде масштабно, сучасно. Це – нова історія великої опери.

Генеральний партнер — “Ощадбанк”

За підтримки Фундації Лятошинського, благодійного фонду “Фундація імені Князів Острозьких”

Постановники

Режисер-постановник

Художниця-постановниця, художниця костюмів

Постановник сценічного руху

Художник світла

Художник-гример

Дійові особи та виконавці

Захар Беркут

Тарас Бережанський

заслужений артист України

Юрій Трицецький

заслужений артист України

Максим Беркут

Михайло Малафій

лауреат міжнародних конкурсів

Олександр Черевик

Тугар Вовк

Юрій Шевчук

заслужений артист України

Роман Страхов

лауреат міжнародних конкурсів

Мирослава

Людмила Корсун

заслужена артистка України

Маріанна Цвєтінська

заслужена артистка України

Мавра

Наталія Дацько

народна артистка України

Олена Скіцько

лауреатка міжнародних конкурсів

Ірина Чікель

Бурунда

Назар Павленко

Дмитро Кокотко

Володимир Шинкаренко

лауреат міжнародних конкурсів

Лібрето

Дія перша

Картина 1

Лекція історії, на якій вивчається достовірність подій, що розгорнулися в повісті «Захар Беркут» Івана Франка. Максим запізнюється і жартує над викладачкою. Сама того не розуміючи, вона перевтілюється у Мавру та пророкує юнакові велике кохання та страждання. 

Захоплюючись тим, що відбувається, усі присутні також поступово перевтілюються в героїв повісті Франка та починають наяву бачити події, що там відбувалися.

В аудиторію приходить Тугар Вовк з боярами, які шукають провідника на ведмежі лови. Максим погоджується стати цим провідником, водночас заявляючи Тугару Вовку, що його чекає громадський суд.

Картина 2

Максим і Мирослава, донька Тугара Вовка, залишаються самі. Між юнаком і дівчиною миттєво спалахує кохання. Їхню розмову перериває прихід монголів. 

Вони починають чіплятися до Максима і Мирослави. Спалахує бійка. Максим перемагає одного з них, а інші кидаються врозтіч. Цей вчинок ще більше розпалює кохання Мирослави. 

Повертається Тугар Вовк з боярами. Як вдячність за врятоване життя доньки, Тугар пропонує Максимові обрати будь-яку нагороду. Той просить руки Мирослави. Втім, боярин розгнівано відмовляє. Він погрожує Максимові, силоміць відводить доньку і йде, залишаючи хлопця спустошеним і приголомшеним.

Дія друга

Картина 3

На майдані збирається громада тухольців. Зібрання відкриває Захар Беркут та оголошує останні події: напад татар, падіння Києва, князівські міжусобиці й попереджає – татари вже на підході.

Також Захар Беркут зазначає, що боярин Тугар Вовк має постати перед судом, адже він порушив права вільних громадян: забирає землі селян, вбиває людей.

Та розмову перериває поява Тугара. Він відмовляється підкоритися рішенням громади, ранить одного з тухольців і, погрожуючи, залишає майдан. Спираючись на давнє право, громада ухвалює: вигнати Тугара з тухольських земель і зруйнувати його садибу. Виконати це рішення доручено Максиму.

Картина 4

Тугар Вовк і Мирослава приходять до табору татар. Він зраджує і князя, і тухольців, яких зневажає, та обіцяє провести монголів через Бескид у землі Арпадів, відкривши їм шлях через Тухлю.

Перед відходом Тугар просить Бурунду залишити Мирославу в таборі. Їй дарують перстень – символ безпеки. Мирослава приголомшена вчинком батька і прагне піти, та її стримує лише його обіцянка не чіпати Максима.

Картина 5

Садиба Тугара Вовка. Під проводом Максима сюди приходить ватага молодих тухольців. Та в будинку нікого – ані Тугара, ані Мирослави. Є тільки вартові. Після перемовин ті переходять на бік тухольців.

Тугар Вовк зʼявляється з татарським загоном. Вибухає нерівна сутичка – гинуть усі: і тухольці, і вартові. Живим залишається лише Максим. За наказом боярина його не вбивають, а беруть у полон.

У момент, коли Максима заковують у кайдани, з’являється Мавра. Вона пророкує Тугару загибель і помсту за кров молодого Беркута. Максима ведуть у неволю. Мавра оплакує загиблих.

Дія третя

Картина 6

Татарський табір. У тиші ночі чути перегукування вартових. Мирослава не спить – її думки линуть до коханого.

Раптом з’являється Тугар Вовк у супроводі полоненого Максима. З подальшої розмови з’ясовується: тухольці завалили вихід із котловини, де розташувався табір татар.

Тугар, як посередник, має передати громаді пропозицію: тухольці відкривають прохід у гори, а татари у відповідь відпускають Максима. Однак сам Максим рішуче протестує проти того, щоб його обмінювали – він не хоче бути знаряддям у чужих домовленостях. Тугар не вірить у щирість юнака і все ж вирушає на перемовини.

Мирослава, маючи власний план порятунку, йде разом із ним.

Картина 7

Печера Дажбога серед скель Зелеменя. Тут зібралися старійшини тухольської громади. Захар Беркут розповідає їм історію свого краю та легенду про Скелю-Сторожа, яка, за переказами, має захистити народ від загрози.

Громада приймає рішення: зруйнувати Сторожа, аби затопити долину й знищити табір нападників. У печеру приходять Мирослава і Тугар Вовк.

Тугар озвучує пропозицію татар: відкрити прохід у гори в обмін на життя Максима. Та Захар категорично відмовляється – він не може зрадити громаду й наражати інші села на небезпеку навіть заради найдорожчого.

Тугар змушений повертатися ні з чим, а Мирослава залишається з тухольцями. Захар приймає її як власну доньку. 

Картина завершується молитвою Захара до Дажбога – сонця, покровителя життя.

Картина 8

Татарський табір. Намет Тугара Вовка. Таємно до табору прокрадається Мавра. Вона приносить Максиму перстень, який Мирославі подарував Бурунда, а також жіночий одяг – усе для втечі. Вона попереджає: тухольці ось-ось завалять Сторожа, вода накриє котловину, часу обмаль.

Максим радіє, але він прикутий кайданами. У цей момент заходить Тугар – пригнічений невдачею перемовин.

Максим пропонує йому угоду: виведе татар тухольським шляхом, якщо той звільнить його від кайданів. Тугар погоджується, сподіваючись урятуватися, і поспішає до Бурунди з новиною.

Несподівано лунає жахливий гуркіт – тухольці зруйнували Скелю-Сторожа. Табір охоплює паніка, що дає змогу Максиму втекти. Бурунда, вважаючи Тугара зрадником, убиває його. Вода стрімко заливає долину, татари гинуть.

Картина 9

Табір тухольців на скелястій височині. Татари, охоплені панікою, намагаються вибратися з води, але марно. Розгортається останній бій. У сутичці Максим отримує тяжке поранення. Його рятують і приносять до Захара та Мирослави. На їхніх руках він помирає. Воїни громади схиляють над тілом героя знамено.

Історія вистави

Повернення легенди: «Золотий обруч» Бориса Лятошинського у Львівській опері

«Золотий обруч» Бориса Лятошинського – одна з тих українських опер, що з моменту написання довго «жила» в архівах, мовчки очікуючи свого часу. Вперше поставлена у 1930-х, вона майже століття залишалася поза активним репертуаром. І водночас – вражала: сучасною музичною мовою, глибиною, драматизмом.

Це не просто унікальний твір в історії української опери – це голос епохи, що звертається до нас із минулого, аби відповісти на питання сьогодення: Хто ми? За що боремося? Що залишаємо по собі у спадок?

У час, коли українська культура потребує не лише самоутвердження, а й переосмислення, «Золотий обруч» знову зазвучить на сцені Львівської національної опери – з новою силою. Постановка стане першою за часів Незалежності України. Втім, не першою у цих стінах: у 1970-х роках ця опера вже поверталася на львівську сцену після довгого забуття, здобувши тоді високе державне визнання – Шевченківську премію.

Коротке сценічне життя 1930-х

Шлях «Золотого обруча» до слухача був непростим. Роботу над оперою Борис Лятошинський розпочав у середині 1920-х – у добу короткого, але інтенсивного культурного відродження, відомого як період «українізації». За основу лібрето він обрав повість Івана Франка, в якій героїчний міф про боротьбу слов’ян із загарбниками переплітається з глибокою історією кохання, честі, гідності та пошуку національної ідентичності. Лятошинський зумів передати драматичну напругу твору, поєднавши архаїку, фольклор і модерну гармонічну мову. Автором лібрето став театрознавець Яків Мамонтов.

Уперше опера була поставлена 26 березня 1930 року в Одесі під назвою «Захар Беркут». Постановку здійснив режисер Семен Бутовський, диригував Самуїл Столерман, сценографію створила І. Назарова. Спектакль показали кілька разів у другій половині сезону 1929-30 років. Плановане поновлення у наступному сезоні так і не відбулося.

У жовтні 1930-го опера зʼявилася в Києві – вже як «Беркути» (режисер Володимир Манзій, диригент Лев Брагінський, сценограф Олександр Хвостенко-Хвостов). Вона й тут протрималася недовго – з жовтня до грудня, востаннє прозвучавши 28 грудня під орудою самого Лятошинського.

Третьою була Харківська державна опера: у жовтні 1930 року виставу створили режисер Микола Фореггер, диригент Арнольд Маргулян і сценограф Анатоль Петрицький. Та після шести показів її зняли з репертуару. Твір зазнав нищівної критики в пресі – і перша редакція більше не поверталася на сцену.

Згодом композитор змушений був створити московську редакцію – із серйозними ідеологічними правками: прибрав національні особливості, релігійні мотиви, акцентував увагу на класовій боротьбі. У середині 1960-х зʼявилася ще одна – так звана «друга редакція», ініційована головним диригентом Київської опери Костянтином Симеоновим. Але до постановки тоді так і не дійшло.

Львівська версія

Новий шанс «Золотому обручу» дав Львів. У 1966 році до партитури опери Бориса Лятошинського звернувся головний диригент Львівського оперного театру Юрій Луців. Маестро зробив власну редакцію: дещо змінив текст лібрето, вніс скорочення, перестановки – усе це, за його словами, узгоджував із композитором.

Премʼєра опери на сцені театру відбулася у квітні 1970 року. На жаль, Борис Лятошинський вже не зміг побачити та почути її. Диригентом-постановником вистави став Юрій Луців, режисером – Дмитро Смолич, художником-постановником – Євген Лисик.

«Вважаю великою честю, що після такої тривалої перерви саме наш театр повернув на сцену “Золотий обруч”, – зазначав Юрій Луців. – Ми прагнемо бути гідними високого імені свого земляка, який написав “Захара Беркута” – твір надзвичайної сили, пристрасті й патріотизму».

Преса відгукнулася захоплено. У «Вільній Україні» 10 січня 1971 року писали:

«Монументальний музичний твір талановитого композитора, побудований на багатющому фольклорному матеріалі, з блискучим, безперервним розвитком драматичного конфлікту та музичних образів, з чіткою наскрізною музичною дією, симфонізмом, дав можливість Ю. Луціву, Д. Смоличу та Є. Лисику створити спектакль потужних думок і бурхливих пристрастей».

Головні партії у премʼєрних показах виконували: В. Лубʼяний (Захар Беркут), Н. Тичинська (Мирослава), О. Врабель (Тугар Вовк), В. Петренко (Максим), В. Лужецький (Бурунда).

Преса цього періоду рясніє згадками про виставу: журналісти і критики відзначали сміливість театру щодо звернення до «Золотого обруча», роботу постановної групи та рівень виконавського складу зокрема. Окремої похвали отримала сценографія Євгена Лисика.  У газеті «Радянська освіта» відзначалося:

«Сценічне середовище спектаклю митець вирішує, відштовхуючись від реалістичного образу Карпат у всьому їхньому розмаїтті, чудовності. Другий аспект символічний. Це, власне, сам золотий обруч найзначніший елемент оформлення оперної вистави.

Він зображений на міжактній завісі в стихії рослинного світу, казкового світу. Саме ідею людської єдності у боротьбі з темними силами робить Євген Лисик домінантою свого вирішення спектаклю. Переважають золотисті, сріблясті, ніжні барвінкові кольори. Символ золотого обруча у живописі Є. Лисика позбавлений конкретно-побутового чи ритуального осмислення. Це не просто цитата з давньословʼянських часів, це сама суть доби, золоте кільце братства, віри людей, їхньої ратної доблесті і доброї волі…».

До січня 1971 року відбулося 20 показів вистави. Газета «Вільне життя» 26 січня 1976 року підсумовувала:

«Прагнення колективу створити яскравий і самобутній спектакль увінчалося успіхом. “Золотий обруч” висунуто на здобуття Державної премії імені Т. Г. Шевченка».

У березні того ж року опера була офіційно відзначена Шевченківською премією в галузі оперно-театрального мистецтва.

Вистава жила на сцені театру до 1990 року – майже 20 років. Ювілейна, сота за рахунком вистава відбулася 1 вересня 1990-го. Опера також звучала у гастрольних поїздках театру – зокрема, у березні 1990 року у Варшаві.

Повернення на сцену

І ось – нове повернення. Через 35 років з цього моменту та через 55 років з моменту першої постановки, «Золотий обруч» знову повертається на сцену Львівської національної опери. Ця постановка стане першою з часів відновлення Незалежності України та постане у новому та сміливому прочитанні молодої амбіційної команди. 

Режисером «Золотого обруча» стане Іван Уривський один з найяскравіших та найвідоміших театральних режисерів сучасної України. Разом з диригентом-постановником Іваном Чередніченком – музичним керівником театру, знаним інтерпретатором музики Лятошинського, та сценографкою, художницею костюмів Дарією Білою Іван Уривський творить оперу, що говорить мовою ХХІ століття та оживає у час, коли як ніколи потрібні культурні опори.

Відкрити для себе «Золотий обруч» сьогодні – означає побачити одне з найяскравіших облич української опери. Незвичне, глибоке, справжнє. У її серці – вічна історія про свободу, гідність і силу духу. І про те, як залишатися людьми навіть у найтемніші часи.

На основі архівних матеріалів Львівської національної опери та Фундації Лятошинського

Наталя Мендюк,

музикознавиця