Опера

ДОН ЖУАН

В. А. Моцарт
Тривалість 0 hours, 0 minutes

ДОН ЖУАН

Опера
Тривалість 0 hours, 0 minutes

Лібрето Лоренцо да Понте

Понад два століття «Дон Жуан» залишається одним із найпопулярніших творінь Вольфганга Амадея Моцарта. Відома легенда про спокусника Дон Жуана, його гріховність та розплату у постановці Львівської національної опери постає у реаліях сьогодення.

Насолодіться відомими аріями та вражаючою музикою славетного композитора.

Не пропустіть можливість зануритися у світ хвилюючої оперної драми та насолодитися чуттєвою музичною подорожжю!

Опера виконується у скороченій версії італійською мовою та з українськими субтитрами

Постановники

Диригент-постановник

Режисер-постановник

Хормейстер-постановник

Художник-постановник

Художниця костюмів

Дійові особи та виконавці

Дон Жуан

Петро Радейко

Ярослав Папайло

Лепорелло

Тарас Бережанський

Ігор Міхневич

Володимир Шинкаренко

Донна Анна

Олеся Бубела

Дар’я Литовченко

Маріанна Цвєтінська

Дон Оттавіо

Максим Ворочек

Віталій Роздайгора

Донна Ельвіра

Любов Качала

Людмила Корсун

Лілія Нікітчук

Анастасія Поліщук

Церліна

Анастасія Корнутяк

Ганна Носова

Мазетто

Дмитро Кокотко

Юрій Шевчук

Командор

Юрій Трицецький

Лібрето

ДІЯ 1

Картина 1

Ніч у Севільї. Лепорелло чатує перед будинком Командора. Він нарікає на свою долю, адже мусить терпіти різні незручності в той час, коли його господар розважається. Ось і зараз Дон Жуан пробрався до кімнати донни Анни, яку колись кохав. Чи довго ще його чекати?

З будинку вибігає Дон Жуан, за ним женеться перелякана й обурена Донна Анна. Перед тим, рятуючись від непрошеного гостя, вона покликала на допомогу батька, і між чоловіками відбувся двобій, після якого Командор вмирає. Дон Жуан і Лепорелло тікають.

Донна Анна з жахом бачить, що її батько мертвий. З’являється наречений Донни Анни – Дон Оттавіо. Він присягається знайти незнайомця й відімстити за вбивство.

Картина 2

Лепорелло дорікає дон Жуанові за його розпутне життя. Проте той перебуває в полоні думок про нове побачення – з незнайомкою. Однак дама, яка надійшла, виявилась не тією, на яку він очікував, а Донною Ельвірою – його колишньою коханкою, від якої він утік. Вона продовжує його любити і скрізь розшукує. Побачивши коханого, осипає його докорами. Дон Жуанові вдається уникнути різних вияснень і заховатись, залишивши донну Ельвіру на Лепорелло.

Той, втішаючи зраджену жінку, захоплено розповідає їй про любовні походеньки Дон Жуана, демонструючи їй  величезний список зваблених ним  дівчат.

Дон Жуан і Лепорелло потрапляють на сільське весілля. Постійному ловеласові одразу впадає в вічі зваблива Церліна. Тут же в його голові визріває план: гостей почастувати – разом із  Мазетто, а його наречену Церліну  тим часом заманити в свій замок і звабити, пообіцявши одружитися з нею.

Плани ламає донна Ельвіра, яка йде за ним назирці. Вона попереджує Церліну про зрадливість цього дворянина і забирає її  з собою.

Надходять донна Анна й дон Оттавіо, які шукають вбивцю Командора, і, зустрівши Дон Жуана, просять у нього допомоги. Раптово з’являється донна Ельвіра і знову намагається викрити зрадника. Дон Жуан безцеремонно називає її божевільною.

Донна Анна нарешті усвідомлює, хто саме був у неї цієї ночі і хто вбив батька. Про це вона розповідає нареченому. Дон Оттавіо, тепер уже знаючи вбивцю, клянеться помститися.

Картина 3

Дон Жуан  із задоволенням слухає розповідь Лепорелло про події в замку: як він усіх розважив, нагодував і напоїв, у тому числі Мазетто; як зустрів Церліну з Донною  Ельвірою та замкнув жінку  саму в кімнаті, забравши ключа. Дон Жуан хвалить кмітливого помічника.

Картина 4

Біля замку Церліна намагається вмилостивити розлютованого нареченого. Вона переконує бідного Мазетто, що Дон Жуан до неї навіть не доторкнувся.

З’являються троє людей  у масках: донна Анна, Донна Ельвіра і Дон Оттавіо. Вони прийшли до замку, щоб викрити Дон Жуана. А той, скориставшись метушнею, знову затягує Церліну всередину замку. На крик дівчини збігаються гості. Дон Жуан і в цій ситуації спокійний. Він безсоромно обманює, що кинувся на порятунок Церліни, яку хотів спокусити Лепорелло.

Дон Жуанові ніхто не вірить. Він кмітливо прокладає шлях до виходу – собі й вірному співучасникові пригод.

ДІЯ 2

Картина 1

Сутеніє. Лепорелло знову заявляє господареві, що хоче піти від нього. Дон Жуан  підкуповує його грішми. Тут, біля будинку донни Ельвіри,  він хоче звабити її служницю. А щоб це було легше зробити, він пропонує Лепорелло  помінятися плащами. Дон Жуан у новому одязі співає серенаду. Донна Ельвіра, думаючи, що пісня  для неї, вибігає на подвір’я і, повна пристрасті, потрапляє в обійми… Лепорелло.

Дон Жуан тепер має можливість залицятися до служанки. Проте мрії перебиває Мазетто, який шукає дон Жуана, щоби відплатити йому за насмішки й осквернену честь. Дон Жуан у плащі Лепорелло скеровує його в інший бік. Нещасний наречений потрапляє в руки дон Жуана, який лупцює хлопця  за глузливі слова. Церліна ніжно втішає побитого Мазетто.

Картина 2

Лепорелло у плащі дон Жуана все ще прогулюється з донною Ельвірою. Він почувається незручно в такій небезпечній ролі. Ще гірше йому стає, коли з’являються донна Анна і дон Оттавіо, а потім Церліна з Мазетто. Переляканий Лепорелло розповідає про нову витівку дон Жуана, яка всіх вражає. А дон Оттавіо згорає від нетерпіння розправитися з негідником.

Картина 3

Кладовище у Севільї. Тут сховалися дон Жуан і Лепорелло. Серед могил і хрестів вони діляться враженнями про свої останні пригоди. Стоячи перед пам’ятником Командорові, Лепорелло читає напис: «Тут на вбивцю чекає смерть». Дон Жуана і це не лякає. Він виклично  запрошує на вечерю статую вбитого ним Командора. Гордо і з  погрозою статуя киває головою: «Прийду».

Картина 4

Дон Жуан спокійно і з апетитом вечеряє. Знову приходить до нього донна Ельвіра і ще раз намагається навернути свого зрадливого коханого на правильний шлях. Проте він не хоче її слухати. Розчарована жінка збирається йти, однак враз жахається і подається назад. Дон Жуан посилає Лепорелло подивитися, що там відбувається. Той, переляканий, сповіщає, що на вечерю завітав Командор, точніше –  його статуя. Дон Жуан без страху йде назустріч смерті.  На вимогу покаятися він рішуче відповідає: «Ні!».

Чути страшні громовиці, небо пронизують блискавки. Дон Жуан із викликом подає Командорові руку. Той затягує кривдника в смертельну безодню.

Історія вистави

Середньовічна іспанська легенда про «покараного розпусника» Дон Жуана є одним із найпопулярніших сюжетів в історії світового театру. Сюжет із пригодами цього шукача любовних пригод ліг в основу також багатьох опер і балетів видатних композиторів.Однак пальму першості до наших днів зберігає опера «Дон Жуана» геніального В. А. Моцарта.

Історія Дон Жуана дала можливість Моцарту створити шедевр на перетині двох оперних жанрів – опери-серіа та опери-буффа («серйозної» та комедійної опери). Адже його Дон Жуан – це втілення відваги, вируючої енергії, незнищенного оптимізму й любові до життя. Саме в життєлюбності закладено головний секрет чарівності цього героя. Однак його егоїзм, зневага до законів честі й моралі стають джерелом нещастя для всіх, кого зустрічає Дон Жуан на своєму шляху. Композитор підкреслив подвійність, суперечливість Дон Жуана. Це не просто «покараний розпусник», як у більшості присвячених йому творів, а сильна особистість, яка живе за своїми власними законами.

«Амбівалентність Моцарта має різні рівні розкриття. Наприклад, жанр опери «Дон Жуан» Моцарт визначає як dramma giocosa (весела драма), а це означає сплав принципово різних жанрів», – диригент-постановник Юрій Бервецький.

На сцені Львівського національного академічного театру опери та балету ім. Соломії Крушельницької нова постановка «Дон Жуана» відбулася у 2018 році. Оновлена опера, яка увійшла до програми «Український прорив» генерального директора та художнього керівника театру Василя Вовкуна, дивує глядачів своїм унікальним сучасним прочитанням відомого твору.

«Проблема «донжуанства» піднімає поза часовими вимірами такі ж питання людського буття, як і проблема Фауста. Якщо мотивація боротьби Фауста полягає в пошуку піднесеного стану життя, то в «Дон Жуані» – це утвердження земних інстинктів і почуттів, поза якими не існує більших цінностей», – режисер–постановник Василь Вовкун.  

Вперше опера «Дон Жуан» В. А. Моцарта у Львові була поставлена у 1790 році, коли будівлі нинішнього Львівського оперного театру ще не було. За три роки після прем’єри у Празі її вже показували на львівській сцені. Після відкриття Великого міського театру (Львівської опери) у перше десятиліття функціонування театру ця вистава була поставлена на новій сцені.

За новітньої історії, у 2015 році як спільний проєкт театру і Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка, «Дон Жуан» йшов у виконанні талановитих студентів академії у режисурі народного артиста України Василя Вовкуна.

Згодом, у 2018-му в його ж режисурі одвічна історія про гріховність та розплату постала у сучасному трактуванні нашого сьогодення.

До Вашої уваги – концертне виконання однієї із найпопулярніших опер В. А. Моцарта та в історії музики у виконанні солістів, артистів хору та оркестру Львівської національної опери.