Балет

Повернення Баттерфляй

Дж. Пуччіні - М. Скорик
Тривалість 0 годин, 0 хвилин

Повернення Баттерфляй

Балет
Тривалість 0 годин, 0 хвилин

Лібрето Валерії Врублевської

У балеті мовою танцю втілена історія як Соломія Крушельницька врятувала після фіаско оперу «Мадам Баттерфляй» Джакомо Пуччіні, виконавши головну партію Чіо-Чіо-сан. Її тріумфу контрастує життєва драма сестри Соломії – Нусі, яка заради кохання пожертвувала кар’єрою співачки, що для самої Соломії – відданої мистецтву та оперній сцені – було не припустимим.

Музика балету «Повернення Баттерфляй» поєднує як і відомі мелодії з опер Пуччіні в опрацюванні композитора, так і авторські теми Скорика.

Постановники

Балетмейстер-постановник

Диригент-постановник

Художник-постановник

Художниця костюмів

Дійові особи та виконавці

Cоломія Крушельницька

Наталія Пельо

Джакомо Пуччіні

Нуся, сестра Соломії

Наталія Пельо

Леонардо

Персонажі з опер

Манон Леско

Дарія Ємельянцева

Де Гріє

Флорія Тоска

Анастасія Бондар

Каварадоссі

Арсен Марусенко

Чіо-Чіо-сан

Дарія Ємельянцева

Залицяльники Мюзети

Костянтин Гуляй

Сергій Александров

Інна Ключник

Олександр Замлинний

Ілля Устиненков

Вокаліз

Світлана Мамчур

Людмила Савчук

Лібрето

Дія 1

Бал-маскарад в одному з італійських театрів. Юрба в масках вітає свого улюбленця – композитора Джакомо Пуччіні, автора багатьох відомих опер. Митця оточують не тільки палкі прихильники його таланту – є тут і недоброзичливці, так-звані музичні авторитети, законодавці театральної моди, тобто заздрісники. Серед гостей на святі – вже добре відома італійській публіці українська співачка Соломія Крушельницька зі своєю сестрою Нусею, яка нещодавно приїхала з Галичини вчитися співу. Пуччіні пропонує публіці сцени зі своїх опер, які вже здобули визнання; під час дуету Манон Леско і де Гріє Нуся знайомиться зі своїм майбутнім вчителем танців Леонардо.

Пуччіні пропонує Нусі дебют в опері «Богема». Соломія радіє за сестру. Пуччіні завершив роботу над наступною оперою «Тоска». Соломія зворушена геніальним твором. Подумки вона переноситься в свою країну.

Нуся бере уроки танцю, Педагог Леонардо непомітно стає її прихильником. Його палка пристрасть знаходить відгук у серці Нусі. Під час свята музики Пуччіні представляє публіці свою нову оперу «Мадам Баттерфляй» з головною героїнею Чіо-Чіо-сан. Тим часом заздрісники підготовлюють провал його вистави. Незвичність музики, сповненої японським колоритом, мимоволі стає благодатним ґрунтом для підлих задумів. Натовп освистує композитора. Збентежений Пуччіні не може зрозуміти причини провалу. В повному розпачі він згадує про талановиту співачку Крушельницьку і вирішує здійснити другу спробу постановки опери «Мадам Баттерфляй» з нею в головній ролі.

Дія 2

Пуччіні готує нову версію опери з Крушельницькою в головній партії. У сумнівах і творчих муках народжується впевненість в успіху опери і у перемозі над скептиками.

Роман Нусі і Леонардо розвивається. Про свої муки кохання Нуся признається сестрі. Соломія, кредо життя якої було служіння тільки мистецтву, не може зрозуміти сестри, в якої також прекрасний голос і можливі великі творчі перспективи. В пориві гніву вона забороняє Нусі бачитися з Леонардо. Розкриває їй очі на те, що у нього є своя сім’я – дружина і діти. Нуся у відчаї відмовляється від кар’єри співачки, впадає в душевну прострацію.

Соломія важко переживає трагедію сестри. Вона переконана, що служіння мистецтву – найважливіше у житті, однак у душі погоджується, що для сестри Нусі важливішим було кохання.

Історія вистави

Балет «Повернення Баттерфляй» Мирослава Скорика мав тривалу історію – від написання до першої постановки. У першій авторській редакцій балет мав назву «Соломія Крушельницька», і був завершений автором ще у 1992 році. Та прем’єра балету на сцені Львівської національної опери відбулася лише 18 березня 2006 року, отримавши нову авторську редакцію та назву «Повернення Баттерфляй». Досі ця вистава йде виключно на сцені Львівської національної опери.

В основі сюжету – історія про те, як Соломія Крушельницька врятувала після фіаско оперу «Мадам Баттерфляй» Джакомо Пуччіні, виконавши головну партію Чіо-Чіо-сан, на що не наважувалися інші виконавиці. Ця партія стала знаковою для всесвітньої кар’єри української співачки, яка виконувала її сотню разів, а також для повернення популярності і прихильності публіки до італійського композитора Джакомо Пуччіні.

Та не лише ця історія втілена у балеті мовою танцю. Психологічний контраст втілює історія сестри Соломії – Нусі, яка заради кохання пожертвувала кар’єрою співачки, що для самої Соломії – відданої мистецтву та сцені – було не припустимим.

Для композитора Мирослава Скорика ця історія є не просто канвою сюжету: це оповідь, що безпосередньо стосується його родини – Соломія та Ганна Крушельницькі були рідними сестрами його бабусі Олени.

Музика «Повернення Баттерфляй» поєднує як і відомі мелодії з опер Джакомо Пуччіні в опрацюванні композитора, так і авторські теми самого Мирослава Скорика. У рецензії на прем’єру балету критика відзначала музичну мову цього спектаклю: «Більшість музичних тем балету давно відомі кожному, водночас постмодерний експеримент із “чужим” текстом композиторові Мирославу Скорику вдався віртуозно. Авторські лейтмотиви і окремі інтонації не просто “цементують” партитуру, а роблять її напрочуд органічною, драматургійно логічною. Зокрема, особливо вдалою творчою знахідною можна назвати тему “мрій Соломії”: на тлі ледь упізнаваного наспіву старогалицької пісні головна героїня поринає в спогади про свою батьківщину» [Мельник Л. Ефектне «повернення». Львівська газета, 20.03.2006].         

Головну роль Соломії Крушельницької на прем’єрній виставі виконувала Христина Трач, партію Джакомо Пуччіні – Ігор Храмов, Ганусі – Анастасія Ісупова. Їхню майстерність та достовірність у втілені образів відзначали рецензенти. Балетмейстер-постановник цієї вистави – Сергій Наєнко, художник-постановник – Тадей Риндзак, художниця костюмів Оксана Зінченко, диригент – Михайло Дутчак.