Опера

Набукко

Дж. Верді
Тривалість 0 hours, 0 minutes

Набукко

Опера
Тривалість 0 hours, 0 minutes

Лібрето Темістокле Солера

Політика та релігія. Прагнення до влади та небезпечний любовний трикутник.

Єврейський священник Захарія прагне вивести свій народ з-під гноблення та здобути для нього свободу. Їм протистоїть тиранічний вавилонський цар Набукко і його названа донька Абігайль, яка не зупиниться ні перед чим, щоб отримати трон свого батька.

Опера “Набукко” зробила 28-річного Джузеппе Верді зіркою оперного світу та забезпечила йому нечувану популярність. Композитор зумів створити шедевр, який змінив не лише його життя, а й об’єднав країну та став гімном боротьби за свободу у всьому світі.

Опера сповнена кращих зразків хорової музики, яка коли-небудь була написана, включаючи знаменитий хор «Va, pensiero». А її хвилюючі арії та ансамблі вражають своєю глибиною і драматизмом крізь століття!

Виконується італійською мовою з українськими субтитрами

Постановники

Диригент-постановник

Режисер-постановник

Художник-постановник

Художниця костюмів

Хормейстер

Дійові особи та виконавці

Набукко

Андрій Бенюк

Віталій Загорбенський

Юрій Шевчук

Абігаїль

Тетяна Оленич

Людмила Савчук

Катерина Миколайко

Фенена

Лілія Нікітчук

Олена Скіцько

Ісмаїл

Олег Лихач

Роман Трохимук

Микола Кузьмич

Захарія

Володимир Дутчак

Юрій Трицецький

Абдалло

Юрій Гецко

Верховний жрець

Дмитро Кокотко

Юрій Трицецький

Ігор Міхневич

Назар Павленко

Анна

Оксана Мочерад

Ганна Носова

Лібрето

І Дія

Храм Соломона в Єрусалимі

В Єрусалимі, оточеному вавилонськими військами, у храмі Соломона, священнослужителі, левіти і прості євреї моляться, благаючи бога захистити їх від жорстоких вавилонян, які на чолі з Набукко плюндрують ізраїльську землю.

Первосвященник Захарія закликає однодумців сподіватися на краще, бо йому вдалося взяти у полон доньку вавилонського царя Фенену. Саме вона може стати запорукою укладання миру між ассирійцями та євреями. Ісмаїл, племінник юдейського царя, впізнає у Фенені свою кохану, яка свого часу звільнила його з полону у Вавилоні. Юнак хоче врятувати принцесу. У цей час через потаємний хід у храм вривається в оточенні ассирійців Абігаїлла – позашлюбна донька Набукко, яка прагне стати спадкоємницею трону. У її серці палає нерозділене кохання до Ісмаїла. Заради цього кохання Абігаїлла готова допомогти єврейському народові. Але Ісмаїл не може себе змусити полюбити Абігаїллу.

Храм наповнює все більша і більша юрба. Військо ассирійського царя вже біля стін Єрусалиму. За якусь мить з’являється сам Набукко, який наказує всім впасти ниць. Захарія кидається до Фенени та заносить над нею ніж. Якщо ассирійський цар та його воїни й надалі осквернятимуть головний єврейський храм, він уб’є доньку царя. Набукко гарячково обмірковує ситуацію. Та враз до Фенени кидається Ісмаїл і вириває із рук головного жерця. Фенена врятована. Дика радість охоплює Набукко, він наказує грабувати і палити Єрусалим.

ІІ Дія

СЦЕНА 1

Царські апартаменти у Вавилоні 

Абігаїлла підступно заволоділа документами, які свідчать, що вона є позашлюбною донькою царя та його рабині. Це означає, що вона не має права на трон, якого так бажала. Вбігає верховний жрець і повідомляє, що Фенена, залишена при владі на час вісутності Набукко, звільняє євреїв і збирається прийняти їх віру.

Абігаїлла вступає у змову з верховним жерцем, і він пропонує їй сповістити всіх, що Набукко загинув, відібрати корону у Фенени і шляхом обману стати царицею. У полоні Захарія звертається з молитвою до Бога, просячи у нього допомоги євреям. Вночі Ісмаїл приходить до левітів, благаючи прощення, хоче повідомити, що Фенена приймає їхню віру і прагне подарувати їм свободу. Але левіти, не вислухавши Ісмаїла, проклинають його як зрадника.

З’являється сестра Захарії Анна. Вона повідомляє левітів про те, що, завдяки Ісмаїлу, Фенена врятує єврейський народ. Почувши радісну новину, збираються люди. Несподівано з’являється Абдалло і повідомляє Фенені, що наближаються жерці Абігаїлла, які хочуть відібрати у неї корону і заарештувати як зрадницю. Абдалло пропонує Фенені втечу, але вона не погоджується. У цей час з’являється Абігаїлла і намагається відібрати у неї корону. Несподівано для усіх з’яв­ляється живий Набукко. Відібравши корону, він висловлює обурення зрадою своїх підданих і проголошує себе Богом. Від удару блискавки Набукко втрачає розум. Абігаїлла знову мріє про трон.

 

СЦЕНА 2

Тронна зала царського палацу у Вавилоні

У царському палаці відбувається бал на честь Абігаїлли, яка пово­диться як цариця. До неї звертається верховний жрець із вимогою дати згоду на страту євреїв і Фенени. Несподівано з’являється Набукко, який, за наказом Абігаїлли, перебуває під домашнім арештом. Відіславши своїх наближених, Абігаїлла хитрістю змушує його поставити пе­чатку на указі про страту євреїв. На якусь мить до царя повертається розум. Він із жахом усвідомлює, що стратять і Фенену. Набукко намагається знайти документи про рабське походження Абігаїлли, але не знаходить. Приголомшений підступністю Абігаїлли, Набукко просить її подарувати Фенені життя, але самозванка невблаганна.

ІІІ Дія

СЦЕНА 1

На березі Євфрату

На березі Євфрату раби-євреї згадують свою батьківщину, не вірячи у повернення на рідну землю. З’являється Захарія, пророкуючи крах Вавилону, і вселяє у  їх серця віру в те, що скоро Бог допоможе їм звільнитися з полону.

СЦЕНА 2

Царський палац у Вавилоні

Після важких душевних мук і жахливих сновидінь ув’язнений На­букко прокидається у палаці. Він бачить процесію – Фенену ведуть на страту. Усвідомивши, що трапилось непоправне, він падає на коліна, просить прощення у єврейського Бога за свої вчинки та молиться за порятунок доньки. Бог приймає його молитву, і до Набукко знову по­вертається розум.

Зі своїми вірними воїнами Набукко вирушає на по­рятунок Фенени. Остання мужньо йде на страту. З’являється Набукко зі своїми воїнами. На очах вражених вавилонян падає і розбивається статуя ассирійського божества. Набукко славить Ягве і дарує волю полоненим євреям. Абігаїлла, втративши останні надії на владу, випиває отруту. Вона благає прощення і з молитвою вмирає.

Історія вистави

«Із опери «Набукко» дійсно почалася моя творча кар’єра», – говорив Верді. Саме ця опера 28-річного композитора мала величезний успіх на сцені,  стала твором, після якого Верді, що пережив провал двох попередніх  опер і особисту трагедію, підбадьорився і знову повернувся до творчості.

Звернути увагу на лібрето Солера «Навуходоносор» умовив Джузеппе Верді імпресаріо театру Ла Скала Мереллі. Біблійний сюжет про каяття в своїх гріхах і перехід через страждання до істинної віри вавилонського царя, про страждання нещасних євреїв, підступність Абігаїль, дочки Навуходоносора, яка прагне за всяку ціну добитися влади, направду схвилював Верді. Прем’єра, яка відбулася 9 березня 1842 року в Ла Скала, викликала фурор. Верді за один день став знаменитим.