Опера

ДОН ЖУАН

В.-А. Моцарт
ДОН ЖУАН
опера на 2 дії
18:00 - 21:00.

 Лібрето Лоренцо да Понте

Виконується італійською мовою з українськими субтитрами

 

Постановники
Диригент-постановник

Юрій Бервецький заслужений артист України

Режисер-постановник

Василь Вовкун народний артист України

Балетмейстер-постановник

Марчелло Алджері (Італія)

Сергій Наєнко заслужений артист України

Хормейстер

Вадим Яценко лауреат всеукраїнського конкурсу

Художник-постановник

Тадей Риндзак народний художник України

Художник костюмів

Оксана Зінченко заслужений художник України

Лібрето вистави
Дія 1

 Картина 1

   Ніч у Севільї. Лепорелло чатує перед будинком Командора. Він нарікає на свою долю, адже мусить терпіти різні незручності в той час, коли його господар розважається. Ось і зараз дон Жуан пробрався до кімнати донни Анни, яку колись кохав. Чи довго ще його чекати?

   З будинку вибігає дон Жуан, за ним женеться перелякана й обурена  донна Анна. Перед тим, рятуючись від непрошеного гостя, вона  покликала на допомогу батька, і між  чоловіками відбувся двобій, після якого Командор вмирає. Дон Жуан і Лепорелло тікають.

  Донна Анна з жахом  бачить, що її батько мертвий. З’являється наречений донни Анни  –   дон Оттавіо. Він присягається знайти незнайомця й відімстити за вбивство.

Картина 2

  Лепорелло дорікає дон Жуанові за його розпутне життя. Проте той перебуває в полоні думок про  нове побачення  – з незнайомкою. Однак дама, яка надійшла, виявилась не тією, на яку він очікував, а донною Ельвірою – його колишньою коханкою, від якої він утік. Вона продовжує його любити і скрізь розшукує. Побачивши коханого, осипає його докорами. Дон Жуанові вдається уникнути різних вияснень і заховатись, залишивши донну Ельвіру на Лепорелло.

   Той, втішаючи зраджену жінку, захоплено розповідає їй про любовні походеньки дон Жуана, демонструючи їй  величезний список зваблених ним  дівчат.

     Дон Жуан і Лепорелло потрапляють на сільське весілля . Постійному ловеласові одразу впадає в вічі зваблива Церліна. Тут же в його голові визріває план: гостей почастувати – разом із  Мазетто, а його наречену  Церліну  тим часом заманити в свій замок і звабити, пообіцявши одружитися з нею .

   Плани ламає донна Ельвіра, яка йде за ним назирці. Вона попереджує  Церліну про зрадливість цього дворянина і забирає її  з собою.

Надходять донна Анна й дон Оттавіо, які шукають вбивцю Командора, і, зустрівши дон Жуана, просять у нього допомоги.

   Раптово з’являється донна Ельвіра і знову намагається викрити зрадника. Дон Жуан безцеремонно називає її божевільною.

   Донна Анна нарешті усвідомлює, хто саме був у неї цієї ночі і хто вбив батька. Про це вона розповідає нареченому. Дон Оттавіо, тепер уже знаючи вбивцю, клянеться помститися.

Картина 3

   Дон Жуан  із задоволенням слухає розповідь Лепорелло про події в замку: як він усіх розважив, нагодував і напоїв, у тому числі Мазетто; як зустрів Церліну з донною  Ельвірою та замкнув жінку  саму в кімнаті, забравши ключа. Дон Жуан хвалить кмітливого помічника.

Картина 4

   Біля замку Церліна намагається вмилостивити розлютованого нареченого. Вона переконує бідного Мазетто, що дон Жуан  до неї навіть не доторкнувся.

   З’являються троє людей  у масках: донна Анна, донна Ельвіра і дон Оттавіо. Вони прийшли до замку, щоб викрити дон Жуана. А той, скориставшись метушнею, знову затягує Церліну всередину замку. На крик дівчини збігаються гості. Дон Жуан і в цій ситуації спокійний. Він безсоромно обманює, що кинувся на порятунок Церліни, яку хотів спокусити Лепорелло.

   Дон Жуанові ніхто не вірить. Він кмітливо прокладає шлях до виходу  – собі й вірному співучасникові пригод.

 

 

 

Дія 2

Картина 1

   Сутеніє. Лепорелло знову заявляє господареві, що хоче піти від нього. Дон Жуан  підкуповує його грішми. Тут, біля будинку донни Ельвіри,  він хоче звабити її служницю. А щоб це було легше зробити, він пропонує Лепорелло  помінятися плащами. Дон Жуан у новому одязі співає серенаду. Донна Ельвіра, думаючи, що пісня  для неї, вибігає на подвір’я і, повна пристрасті, потрапляє в обійми…Лепорелло.

   Дон Жуан тепер має можливість залицятися до служанки. Проте мрії перебиває Мазетто, який шукає дон Жуана, щоби відплатити йому за насмішки й осквернену честь. Дон Жуан у плащі Лепорелло скеровує його в інший бік. Нещасний наречений потрапляє в руки дон Жуана, який лупцює хлопця  за глузливі слова.  Церліна ніжно втішає побитого Мазетто.

Картина 2

   Лепорелло у плащі дон Жуана все ще прогулюється з донною Ельвірою. Він почувається незручно в такій небезпечній ролі. Ще гірше йому стає, коли з’являються донна Анна і дон Оттавіо, а потім Церліна з Мазетто. Переляканий Лепорелло розповідає про нову витівку дон Жуана, яка всіх вражає. А дон Оттавіо згорає від нетерпіння розправитися з негідником.

Картина 3

   Кладовище у Севільї. Тут сховалися дон Жуан і Лепорелло. Серед могил і хрестів вони діляться враженнями про свої останні пригоди. Стоячи перед пам’ятником Командорові, Лепорелло читає напис: «Тут на вбивцю чекає смерть». Дон Жуана і це не лякає. Він виклично  запрошує на вечерю статую вбитого ним Командора. Гордо і з  погрозою статуя киває головою: «Прийду».

Картина 4

   Дон Жуан спокійно і з апетитом .вечеряє.  Знову  приходить до нього донна Ельвіра і ще раз намагається навернути свого зрадливого коханого на правильний шлях. Проте він не хоче її слухати. Розчарована жінка збирається йти, однак враз  жахається і  подається назад. Дон Жуан  посилає Лепорелло подивитися, що там відбувається. Той, переляканий, сповіщає, що на вечерю завітав Командор, точніше –  його статуя. Дон Жуан без страху йде назустріч смерті.  На вимогу покаятися він рішуче відповідає: «Ні!».

  Чути страшні громовиці, небо пронизують блискавки. Дон Жуан із викликом подає Командорові руку. Той затягує кривдника в смертельну безодню.

Про виставу

   Середньовічна іспанська легенда про «покараного розпусника», спокусника жінок Дон Жуана, є одним з найпопулярніших сюжетів в історії світового театру. Вона лягла в основу безлічі театральних вистав – драматичних, музичних, народних, лялькових, хореографічних. У рік створення моцартівского шедевра тільки в Італії йшло відразу кілька оперних вистав на той же сюжет.
   Історія Дон Жуана дала Моцарту привід для постановки проблеми особистості. Його Дон Жуан – це втілення безрозсудної відваги, кипучої енергії, незнищенного оптимізму і любові до життя. Саме в життєлюбності закладено головний секрет чарівності цього героя. Однак його егоїзм, зневага до законів честі і моралі стають джерелом нещастя для всіх, кого зустрічає Дон Жуан на своєму шляху. Композитор підкреслив подвійність, суперечливість Дон Жуана. Це не просто «покараний розпусник», як в більшості присвячених йому творів, а сильна особистість, яка живе за своїми власними законами.

_______________________________

ПРЕС-РЕЛІЗ На сцені Львівського національного академічного театру опери та балету ім. Соломії Крушельницької відбудеться прем’єра вистави «Дон Жуан». Оновлена опера, яка увійшла до програми «Український прорив» генерального директора та художнього керівника театру Василя Вовкуна, здивує глядачів своїм унікальним, сучасним прочитанням відомого твору. Нова постановка опери «Дон Жуан» є абсолютно унікальною у всіх своїх проявах. Під час підбору артистів на цю виставу вперше був проведений всеукраїнський кастинг на основні партії. «В опері «Дон Жуан» виступатимуть співаки не лише Львівської опери, а й солісти з Одеси, Києва, Дніпра… Вони брали участь у кастингу, тому на сцені виступатимуть лише найкращі», – пояснює режисер-постановник Василь Вовкун. Для вправної постановки цієї опери з майстер-класами приїжджала дуже відома українська оперна співачка Ольга Пасічник, яка концертує по всьому світу. Вона працювала з солістами цієї вистави, щоб «відшліфувати» їхню італійську вимову. Уся вистава виконується італійською мовою з українськими субтитрами. Окрім вокальних партій, велика увага прикута до балетних сцен. Для їхньої постановки театр запросив відомого хореографа з Італії Марчелло Алджері. Його невичерпна фантазія проглядається у кожному па, тому опера буде пронизана неперевершеними танцями.

«Марчелло Алджері працював з нашими артистами балету. Його дуже радо приймають наші артисти, бо він має свіжий погляд на постановки. Він зробив надзвичайно цікаву постановку, яка ідеально вписується у загальну концепцію вистави. Ми вирішили: чому б не поставити виставу по-сучасному? Попередня прем’єра «Дон Жуана» не мала прив’язки до конкретної епохи. А зараз все зовсім по-інакшому: хор співатиме у джинсах, сучасна сцена, нова концепція. Така ідея Василя Вовкуна – це те, чого ще не було. Такого «Дон Жуана» ще точно ніхто не бачив», – зазначає асистент режисера Тарас Різняк. В опері буде понад чотири танцювальні номери, які супроводжуватимуть найважливіші сцени опери. У попередній виставі балет присутній лише у фіналі першої дії, зараз же – танців буде значно більше. Навіть в одній з фінальних сцен, коли хор не співатиме, він все одно братиме участь в сценічній дії.

Сюжет оновленої опери «Дон Жуан» є незвичним, адже режисер-постановник Василь Вовкун вирішив надати цій виставі сучасного трактування. Це стосуватиметься абсолютно всього: костюмів, декорацій, світлового шоу та постановок. Для вистави замовлені спеціальні багатотонні металоконструкції, які зображатимуть щось на зразок телестудії, а гра світла надаватиме неповторної візуалізації. «Той лабіринт, який створений на сцені – він є в кожного з нас в душі або ж ми це відчуваємо фізично. Бо так чи інакше, життя – це незвіданий лабіринт, і ти не знаєш, куди тебе доля винесе і яким шляхом ти підеш», – розповідає про сценічні декорації Василь Вовкун. Показ життя сучасного Дон Жуана вимагав від солістів відтворення відвертих, еротичних сцен. Тому постановники визначили для глядачів вікове обмеження: «16+ років».

«Образ Дон Жуана – це дзеркало суспільства. Навіть на той час сам персонаж Дон Жуана був протестним образом: заперечувалася мораль, яка існувала. Але якщо розібратися – з часом нічого сильно не змінилося», – ділиться враженнями від роботи над роллю Дон Жуана соліст Львівської національної опери Петро Радейко.

 

Вперше опера «Дон Жуан» у Львові була поставлена у 1794 році, коли будівлі нинішнього Львівського оперного театру ще не було. Фактично, за кілька років після прем’єри у Празі, її вже показували на львівській сцені. Коли збудували Львівську оперу, в перше десятиліття функціонування театру була поставлена ця вистава. За новітньої історії – це був перший проект Василя Вовкуна разом із Львівською національною музичною академією імені М.В.Лисенка.

36311200_822817207915496_5139722839829512192_n
36283347_822946727902544_8214780902480281600_n
36255074_822946087902608_2791944805024792576_n
36283449_822946757902541_2784276690673598464_n
36287647_822946754569208_3205898245549064192_n
36306511_822946407902576_5726882351372304384_n
36307382_822946524569231_271344772357029888_n
36376268_822946604569223_3787250299882700800_n
36386193_822946074569276_4594596240477388800_n
Найближчі події
Дон Жуан

Петро Радейко лауреат міжнародних конкурсів

Юрій Гадзецький лауреат міжнародних конкурсів

Ярослав Папайло лауреат міжнародних конкурсів

Дмитро Кальмучин лауреат міжнародних конкурсів

Лепорелло

Володимир Шинкаренко лауреат міжнародних конкурсів

Ігор Міхневич

Михайло Подкопаєв

Донна Анна

Юлія Погребняк лауреат міжнародних конкурсів

Олеся Бубела лауреат всеукраїнських конкурсів

Дарина Литовченко лауреат всеукраїнських та міжнародних конкурсів

Дон Оттавіо

Олег Лановий лауреат міжнародного конкурсу

Дмитро Алтухов лауреат міжнародних конкурсів

Донна Ельвіра

Любов Качала заслужена артистка України

Людмила Осташ лауреат міжнародних конкурсів

Катерина Кравченко лауреат міжнародних конкурсів

Церліна

Анастасія Корнутяк лауреат міжнародних конкурсів

Анна Носова лауреат міжнародних конкурсів

Марія Саморіз-Шрам лауреат всеукраїнських конкурсів

Мазетто

Дмитро Кокотко

Юрій Шевчук лауреат міжнародного конкурсу

Дмитро Жуков

Командор

Юрій Трицецький заслужений артист України

Володимир Дутчак

Роланд Марчук

роздрукувати*Театр залишає за собою право замінювати виконавців
11 вересень 2017
роздрукувати*Театр залишає за собою право замінювати виконавців