Опера

ДОН ЖУАН

В.А. Моцарт
ДОН ЖУАН
опера на 2 дії
200 хв.

Лібрето Лоренцо да Понте

Одна із найвідоміших опер В. А. Моцарта «Дон Жуан» у режисурі Василя Вовкуна захоплює глядачів cучасним прочитанням відомого твору.

Легенда про ловеласа, гріховність та розплату, постає у реаліях сьогодення.

Опера виконується італійською мовою з українськими субтитрами

 

 

 

Постановники
Диригент-постановник

Юрій Бервецький заслужений артист України

Режисер-постановник

Василь Вовкун народний артист України, професор

Балетмейстери-постановники

Марчелло Алджері (Італія)

Сергій Наєнко заслужений артист України

Хормейстер-постановник

Вадим Яценко лауреат всеукраїнського конкурсу

Художник-постановник

Тадей Риндзак народний художник України

Художниця костюмів

Оксана Зінченко заслужена художниця України

Лібрето вистави
Дія 1

Картина 1

Ніч у Севільї. Лепорелло чатує перед будинком Командора. Він нарікає на свою долю, адже мусить терпіти різні незручності в той час, коли його господар розважається. Ось і зараз дон Жуан пробрався до кімнати донни Анни, яку колись кохав. Чи довго ще його чекати?

З будинку вибігає дон Жуан, за ним женеться перелякана й обурена донна Анна. Перед тим, рятуючись від непрошеного гостя, вона покликала на допомогу батька, і між  чоловіками відбувся двобій, після якого Командор вмирає. Дон Жуан і Лепорелло тікають.

Донна Анна з жахом бачить, що її батько мертвий. З’являється наречений донни Анни – дон Оттавіо. Він присягається знайти незнайомця й помститися за вбивство.

Картина 2

Лепорелло дорікає дон Жуанові за його розпутне життя. Проте той перебуває в полоні думок про нове побачення із незнайомкою. Однак дама, яка надійшла, виявилась не тією, на яку він очікував, а донною Ельвірою – його колишньою коханкою, від якої він утік. Вона продовжує його любити і скрізь розшукує. Побачивши коханого, осипає його докорами. Дон Жуанові вдається уникнути різних вияснень і заховатись, залишивши донну Ельвіру на Лепорелло. Той, втішаючи зраджену жінку, захоплено розповідає їй про любовні походеньки дон Жуана, демонструючи їй величезний список зваблених ним  дівчат.

Дон Жуан і Лепорелло потрапляють на сільське весілля. Постійному ловеласові одразу впадає у вічі зваблива Церліна. Тут же в його голові визріває план: гостей почастувати – разом із Мазетто, а його наречену Церліну тим часом заманити в свій замок і звабити, пообіцявши одружитися з нею.

Плани ламає донна Ельвіра, яка йде за ним назирці. Вона попереджує  Церліну про зрадливість цього дворянина і забирає її  з собою.

Надходять донна Анна й дон Оттавіо, які шукають вбивцю Командора, і, зустрівши дон Жуана, просять у нього допомоги. Раптово з’являється донна Ельвіра і знову намагається викрити зрадника. Дон Жуан безцеремонно називає її божевільною.

Донна Анна нарешті усвідомлює, хто саме був у неї цієї ночі і хто вбив її батька. Про це вона розповідає нареченому. Дон Оттавіо, тепер уже знаючи вбивцю, клянеться помститися.

Картина 3

Дон Жуан  із задоволенням слухає розповідь Лепорелло про події в замку: як він усіх розважив, нагодував і напоїв, у тому числі Мазетто; як зустрів Церліну з донною Ельвірою та замкнув жінку саму в кімнаті, забравши ключа. Дон Жуан хвалить кмітливого помічника.

Картина 4

Біля замку Церліна намагається вмилостивити розлютованого нареченого. Вона переконує бідного Мазетто, що дон Жуан до неї навіть не доторкнувся.

З’являються троє людей  у масках: донна Анна, донна Ельвіра і дон Оттавіо. Вони прийшли до замку, щоб викрити дон Жуана. А той, скориставшись метушнею, знову затягує Церліну всередину замку. На крик дівчини збігаються гості. Дон Жуан і в цій ситуації спокійний. Він безсоромно обманює, що кинувся на порятунок Церліни, яку хотів спокусити Лепорелло. Дон Жуанові ніхто не вірить. Він кмітливо прокладає шлях до виходу – собі й вірному співучасникові пригод.

Дія 2

Картина 1

Сутеніє. Лепорелло знову заявляє господареві, що хоче піти від нього. Дон Жуан підкуповує його грішми. Тут, біля будинку донни Ельвіри, він хоче звабити її служницю. А щоб це було легше зробити, він пропонує Лепорелло помінятися плащами. Дон Жуан у новому одязі співає серенаду. Донна Ельвіра, думаючи, що пісня для неї, вибігає на подвір’я і, повна пристрасті, потрапляє в обійми…Лепорелло.

Дон Жуан тепер має можливість залицятися до служанки. Проте мрії перебиває Мазетто, який шукає дон Жуана, щоби відплатити йому за насмішки й осквернену честь. Дон Жуан у плащі Лепорелло скеровує його в інший бік. Нещасний наречений потрапляє в руки дон Жуана, який лупцює хлопця за глузливі слова. Церліна ніжно втішає побитого Мазетто.

Картина 2

Лепорелло у плащі дон Жуана все ще прогулюється з донною Ельвірою. Він почувається незручно в такій небезпечній ролі. Ще гірше йому стає, коли з’являються донна Анна і дон Оттавіо, а потім Церліна з Мазетто. Переляканий Лепорелло розповідає про нову витівку дон Жуана, яка всіх вражає. А дон Оттавіо згорає від нетерпіння розправитися з негідником.

Картина 3

Кладовище у Севільї. Тут сховалися дон Жуан і Лепорелло. Серед могил і хрестів вони діляться враженнями про свої останні пригоди. Стоячи перед пам’ятником Командорові, Лепорелло читає напис: «Тут на вбивцю чекає смерть». Дон Жуана і це не лякає. Він виклично запрошує на вечерю статую вбитого ним Командора. Гордо і з погрозою статуя киває головою: «Прийду».

Картина 4

Дон Жуан спокійно і з апетитом вечеряє.  Знову  приходить до нього донна Ельвіра і ще раз намагається навернути свого зрадливого коханого на правильний шлях. Проте він не хоче її слухати. Розчарована жінка збирається йти, однак враз жахається і подається назад. Дон Жуан посилає Лепорелло подивитися, що там відбувається. Той, переляканий, сповіщає, що на вечерю завітав Командор, точніше – його статуя. Дон Жуан без страху йде назустріч смерті. На вимогу покаятися він рішуче відповідає: «Ні!». Чути страшні громовиці, небо пронизують блискавки. Дон Жуан із викликом подає Командорові руку. Той затягує кривдника в смертельну безодню.

Про виставу

Середньовічна іспанська легенда про «покараного розпусника» Дон Жуана є одним із найпопулярніших сюжетів в історії світового театру. Сюжет із пригодами цього шукача любовних пригод є в основі також багатьох опер і балетів видатних композиторів. Однак пальму першості до наших днів зберігає опера «Дон Жуана» геніального В. А. Моцарта.

Історія Дон Жуана дала можливість Моцарту створити шедевр на перетині двох оперних жанрів – опери-серіа та опери-буффа («серйозної» та комедійної опери). Адже його Дон Жуан – це втілення відваги, вируючої енергії, незнищенного оптимізму й любові до життя. Саме в життєлюбності закладено головний секрет чарівності цього героя. Однак його егоїзм, зневага до законів честі й моралі стають джерелом нещастя для всіх, кого зустрічає Дон Жуан на своєму шляху. Композитор підкреслив подвійність, суперечливість Дон Жуана. Це не просто «покараний розпусник», як у більшості присвячених йому творів, а сильна особистість, яка живе за своїми власними законами.

«Амбівалентність Моцарта має різні рівні розкриття. Наприклад, жанр опери «Дон Жуан» Моцарт визначає як dramma giocosa (весела драма), а це означає сплав принципово різних жанрів», – диригент-постановник Юрій Бервецький.

На сцені Львівського національного академічного театру опери та балету ім. Соломії Крушельницької нова постановка «Дон Жуана» відбулася у 2018 році. Оновлена опера, яка увійшла до програми «Український прорив» генерального директора та художнього керівника театру Василя Вовкуна, дивує глядачів своїм сучасним прочитанням відомого твору.

«Проблема «донжуанства» піднімає поза часовими вимірами такі ж питання людського буття, як і проблема Фауста. Якщо мотивація боротьби Фауста полягає в пошуку піднесеного стану життя, то в «Дон Жуані» – це утвердження земних інстинктів і почуттів, поза якими не існує більших цінностей», – режисерпостановник Василь Вовкун.  

Вперше опера «Дон Жуан» В. А. Моцарта у Львові була поставлена у 1794 році, коли будівлі нинішнього Львівського оперного театру ще не було.

Після відкриття Великого міського театру (Львівської опери) у перше десятиліття функціонування театру ця вистава була поставлена на новій сцені.

За новітньої історії, у 2015 році як спільний проєкт театру і Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка, «Дон Жуан» йшов у виконанні талановитих студентів академії у режисурі народного артиста України Василя Вовкуна.

Згодом, у 2018-му в його ж режисурі одвічна історія про гріховність та розплату постала у сучасному трактуванні нашого сьогодення.

До Вашої уваги – виконання однієї із найпопулярніших опер В. А. Моцарта та в історії музики у виконанні солістів, артистів хору, балету та оркестру Львівської національної опери.

36311200_822817207915496_5139722839829512192_n
36283347_822946727902544_8214780902480281600_n
36255074_822946087902608_2791944805024792576_n
36283449_822946757902541_2784276690673598464_n
36287647_822946754569208_3205898245549064192_n
36306511_822946407902576_5726882351372304384_n
36307382_822946524569231_271344772357029888_n
36376268_822946604569223_3787250299882700800_n
36386193_822946074569276_4594596240477388800_n
Найближчі події
2023
16
Jun.
Friday
18:00-21:20 | 100-500 грн
Головна сцена
Обрати деньКупити квиток
Дон Жуан

Петро Радейко лауреат міжнародних конкурсів

Ярослав Папайло лауреат міжнародних конкурсів

Лепорелло

Володимир Шинкаренко лауреат міжнародних конкурсів

Ігор Міхневич

Донна Анна

Олеся Бубела лауреатка міжнародних конкурсів

Дар’я Литовченко лауреатка міжнародних конкурсів

Дон Оттавіо

Олег Лановий лауреат міжнародних конкурсів

Віталій Роздайгора лауреат міжнародних конкурсів

Донна Ельвіра

Любов Качала народна артистка України

Людмила Корсун заслужена артистка України

Лілія Нікітчук лауреат міжнародних конкурсів

Церліна

Анастасія Корнутяк лауреатка міжнародних конкурсів

Ганна Носова лауреатка міжнародних конкурсів

Мазетто

Дмитро Кокотко

Юрій Шевчук лауреат міжнародного конкурсу

Командор

Юрій Трицецький заслужений артист України

Володимир Дутчак

роздрукувати*Театр залишає за собою право замінювати виконавців
роздрукувати*Театр залишає за собою право замінювати виконавців