Інтерв’ю з Любов Качалою : «Кожна вистава для мене — як сповідь перед глядачем»
https://wz.lviv.ua/interview/376653-kozhna-vystava-dlia-mene-iak-spovid-pered-hliadachem
Заслужена артистка України Любов Качала — про новий театральний сезон, забобони, курйози і особисте життя
Уперше я почула голос солістки Львівської опери Любові Качали кілька років тому. Артисти Львівської філармонії і опери виступали у польському Перемишлі. У філармонію прийшли шанувальники класичної музики. Усіх українських виконавців тоді викликали кілька разів «на біс». Та, мабуть, найбільше виходила Любов Качала. Її високопрофесійне виконання і манера триматися перед публікою свідчили — на сцені талановита артистка. Цього разу я зустрілася з Любов’ю Качалою перед прем’єрою опери «Дон Жуан», у якій вона виконує провідну партію.
— Пані Любо, Львівська опера відкрила новий сезон. Які нові опери, у яких братимете участь, будуть у цьому сезоні?
— Тішить, що у нашого керівництва багато планів. Не стоїмо на місці, як це було колись, коли було мало прем’єр. Тепер театральне життя артистів настільки насичене, що іноді сама дивуюся, як усе встигаємо. Але це тішить. Бо краще встигати вчити нові партії, доучувати щось, ніж топтатися на місці. У найближчій перспективі «Казки Гофмана» Жака Офенбаха, у якій є партія і для мене, романтична опера Ріхарда Вагнера «Лоенгрін», де я співаю партію Ельзи. Та найбільше мене тішить, що буде поновлено одну з моїх улюблених опер — «Украдене щастя» Юлія Мейтуса.
— Чула, теперішній директор театру Василь Вовкун запровадив нові правила, серед яких і кастинг на провідні партії. Нема кумівства, родинних стосунків — усе відбувається на конкурсній основі. І запрошують взяти участь у кастингу не лише артистів Львівської опери, а й з оперних театрів усієї України.
— Це правда. І це дуже розумне рішення. Це крок уперед. Ми проходили кастинг для участі у виставі «Дон Жуан». Бо здорова конкуренція — це поштовх до розвитку. Справжній театр розвивається тільки тоді, коли у ньому вирує життя, коли відбуваються прем’єри, коли приїжджають інші артисти, коли запрошують зірок оперних сцен і маловідомих виконавців. Тоді можна у когось чогось навчитися, а хтось, можливо, почерпне для себе щось від нас. Бо коли в одній виставі «варяться» ті ж самі виконавці — це нецікаво не лише для глядача, а й для самих артистів.
— Знаю, за минулий сезон ви перевиконали норму виступів у виставах і стали лідером у театрі…
— Навіть над цим не задумувалася, але коли директор зачитав цю цифру на зборах, була приємно вражена. Там щось на 160 відсотків я перевиконала норму. Ніколи не ставила собі за мету — бути лідером. Просто чесно виконую свою улюблену роботу.
— Під час вистав трапляються смішні ситуації, а іноді й курйозні. Що такого траплялося з вами?
— Жодна вистава не схожа на ту саму, яку відіграли кілька днів перед тим. Трапляються випадки, коли хтось з артистів забуває слово, або хтось не встигає вийти вчасно. Пригадую, давно в «Украденому щасті» грав разом зі мною мій викладач з Музичної академії, народний артист України Володимир Ігнатенко. Я начебто виходжу за двері його зустрічати. Лунає його лейтмотив, на сцені дим і напівтемрява. Він мав стояти біля дверей, а його — нема. Це була, мабуть, моя перша вистава. Я страшенно хвилювалася за свій виступ, а тут ще й такий страшний момент. Почала кликати, просила допомоги: «Нема Ігнатенка. Що мені робити?». Аж раптом хтось торкнувся мого плеча: «Я тут». Думаю, як педагог він дав мені ще один урок — не боятися і не хвилюватися перед виходом на сцену.
Ще був випадок, коли я вперше співала партію Мімі в опері «Богема» Пуччіні з народним артистом України Романом Вітошинським. Вітошинський співав партію Рудольфа. Він — відомий жартівник. Моя партія трагічна, в кінці опери моя героїня помирає. Пан Роман на кожній репетиції підбігав до мене і кричав: «Му-му» замість Мімі. На репетиціях усі до цього звикли. Коли ж йшла вистава, я в кінці падаю, підбігає Вітошинський і співає «Мімі». Але у мене все одно звучить «Му-му». Його герой у розпачі, кохана Мімі померла. Вітошинський обіймає мене і тихенько каже: «Ну що, Му-му? Померла?». Це щастя, що він нахилився наді мною. Схопила його правою рукою, щоб не бачили глядачі, і шепочу: «А тепер так стійте». Бо мене розпирав істеричний сміх.
— У залі сидять різні люди — погані і добрі. Трапляються і енергетичні вампіри. Як ви після вистави відновлюєте сили?
— З часом і з досвідом усвідомила, що найважливішою є віра. Я — віруюча людина, тож мені не страшно, коли у залі сидять енергетичні вампіри. Перед кожною виставою молюся, бо вистава для мене — як сповідь перед глядачем. Зал Львівської опери розрахований на тисячу місць, він завжди заповнений. Але я переконана, що серед тієї тисячі більшість глядачів — з добрими очима і позитивною енергетикою.
— Багато артистів мають свої забобони перед виходом на сцену. Чого, окрім молитви, дотримуєтеся ви?
— Ой, колись і у мене щось таке було: ця сукня — щаслива, або йти тільки у тих туфлях перед виставою… Але ці комплекси давно відійшли у минуле. Бо ж ми їх породжуємо самі, самі маємо їх і позбутися. У моєму житті багато чого зараз змінилося, тому не надаю значення таким дрібничкам, як кішка перебігла дорогу чи хтось перейшов з порожнім відром…
— Пані Любо, ви народилися у Золочеві Львівської області. Коли зрозуміли, що сцена — сенс вашого життя?
— Скільки себе пам’ятаю, стільки хотіла співати. З малої дитини співала всюди: вдома, у школі… Коли це стало сенсом мого життя? Мабуть, тоді, коли переступила поріг Львівської опери. Бо коли вчилася, доводилося підпрацьовувати — і на весіллях співала, і брала участь у різноманітних концертах, де співала академічні пісні. Лише в Оперному театрі зрозуміла, що не можна себе розпорошувати на все. Бо робити щось на високому рівні, якісно, можна тільки одне. Тож коли заспівала одну партію, потім другу, побачила, що це далеко «не легкий хліб». І надзвичайно відповідальна робота. Тут не можна схалтурити чи заспівати під фонограму. Кожну виставу я переживаю як окреме життя. І так щоразу. Бути оперним співаком — це не переставати вчитися усе життя. Усі світові зірки оперної сцени постійно були у пошуку чогось нового, розвитку і самовдосконалення. Тому моя професія надзвичайно цікава, але водночас відповідальна і важка.
— Свій талант успадкували від когось з рідних?
— У мене співоча родина, але професійно вчилася співу тільки я. По маминій лінії уся родина була дяками-священиками, дехто з них і досі співає у церковному хорі. По татовій лінії також усі гарно співають. Гарно співає мій рідний брат. Він зараз навчається у Польщі.
— А чому все ж таки ви обрали оперу, а не естраду?
— Мені нецікаво співати естрадні пісні. Ну, вийшла, заспівала чи зробила вигляд, що співаю, під фонограму. А яке від цього задоволення? В опері я виходжу на сцену і проживаю чиєсь життя, за дві-три години відкриваю чиюсь долю, ніби «пишу роман». Це настільки цікаво — занурюватися в атмосферу того тисячоліття, у якому жила моя героїня. Це ні з чим незрівнянна насолода. А пісня під фонограму ніколи у житті цього відчуття не замінить.
— Ви — заслужена артистка України. Деякі творчі люди до таких звань ставляться скептично. Як поставилися ви до присвоєння цього звання?
— Кожному артисту приємно отримувати нагороди і звання. Бо це ще й свідчення того, що артист досяг відповідного рівня. Хоча, з іншого боку, присудження звань — наслідки радянських часів. Бо ж ніде у світі нема заслужених і народних. Там є артисти високого і дуже високого рівня. Насправді мені приємно, що мою роботу високо оцінили на державному рівні. Хоча найвище звання для артиста — це вдячна публіка, повний зал глядачів і шалені оплески.
— Чула, оперні співаки для голосу мають дотримуватися спеціальної дієти. Якої дотримуєтеся ви?
— Не дотримуюся жодних дієт. Звісно, перед виставою ніколи не наїдаюся. Бо це — тяжко. За дві-три години перед виступом можу з’їсти щось низькокалорійне. Не ризикую пити дуже холодні напої, чи, навпаки, дуже гарячі. Коли повертаюся після вистави додому і маю відчуття голоду, можу щось з’їсти. А іноді приходжу така втомлена, що навіть їсти не хочу.
— Улітку артисти мають місяць відпустки перед новим сезоном. Як відпочили цього року ви?
— Зі сім’єю поїхала до Хорватії. На жаль, для мене місяця відпочинку замало. Відпустка так швидко минає. Якщо взяти до уваги, що попередній сезон був дуже насичений, бо було багато прем’єр і вистав, то було би добре, якби дали того відпочинку бодай півтора місяця. З одного боку, скучила за глядачами і сценою, з іншого, хочеться ще побути з родиною.
— Щодня наносите грим, який ввечері треба змивати. Такі процедури не на користь шкірі. Користуєтеся послугами косметолога?
— Я сама собі косметолог. Попри те, що і кремами користуюся, але надаю перевагу батьковим косметичним засобам. Тато — бджоляр, робить прекрасні маски на основі меду, бджолиного воску. Щоправда, лінуюся усе це наносити на обличчя, хоча тато переконує, що такими натуральними засобами треба користуватися якомога частіше.
— Багато років тому ви залишилися з двома дітьми. Чоловік відійшов у кращий світ. Не думали тоді створити нову сім’ю, щоб новий чоловік допомагав ставити на ноги дітей?
— Правда, мені було важко. Але я навчилася не розслаблятися і давати собі раду у цьому складному житті. Доводилося брати участь у багатьох концертах, щоб більше заробити. У нас не було власного помешкання у Львові, тому доводилося левову частину заробітку віддавати за квартиру, яку винаймали. Щоправда, мені допомагали мої батьки і батьки покійного чоловіка. Тому мені було не до залицяльників. А може, просто не було того, з ким би я хотіла знову пов’язати свою долю?
— А потім зустріли принца?
— Ні, він не принц, він — соліст Краківської опери. Живемо на дві країни. Багато чого я можу у нього навчитися. Він мій перший критик, бо він та людина, яка скаже щиру правду. Завдяки йому я стала більше працювати над своїм голосом.
— Разом уже співали в одній опері?
— Ще ні. Але сподіваюся, ще заспіваємо. У нього — бас. Є мало партій, написаних для баса і сопрано. Думаю, у нас це ще попереду.
— Знаю, що вмієте гарно вишивати і смачно готуєте…
— Зі стравами люблю експериментувати. Щоразу додаю нові приправи, і страва виходить інша. Мені вдається «Київський» торт. Але не такий традиційний, а за своїм рецептом — кисло-солодкий. З випічки ще люблю «бавитися» зі сирником. Дуже люблю вишивати. Моя двоюрідна сестра казала, що вже час мені відкрити персональну виставку вишиванок. Сорочки і сукні, вишиті мною, рахувала до двадцяти. А потім збилася з рахунку. Але не лише сорочки і сукні маю у своєму гардеробі. Вишиванки мають мої рідні — мама, чоловік, діти… Вишиваю також ікони та картини. Буває, приходжу після вистави і ще годинку-дві можу сидіти над вишивкою. У вишивку, як і у виступ на сцені, вкладаю душу.