News

Be first to know about events in out Opera

«Шукаю позитиву»/ Василь Вовкун, генеральний директор Львівської опери, — про те, як залишатися на плаву під час карантину

Sorry, this entry is only available in Ukrainian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

https://day.kyiv.ua/uk/article/kultura/shukayu-pozytyvu

Подією №1 світового масштабу минулого 2020 року став ковід, і цей вірус з усіма його ускладненнями не просто змінив повсякдення, а й торкнувся геть усіх сфер. У тім числі — театральної. Львівська національна опера — не виняток. Аж п’ять місяців (від березня до серпня) вимушеного карантинного простою неабияк  вплинули і на фінансову, і на творчу складову творчого процесу.

Поза тим, і «День» про це неодноразово згадував, колектив, очолюваний Василем Вовкуном, все ж спромігся на кілька прем’єр і гідно відзначив 120-ту річницю театру.

«РУХАЄМОСЯ ПРАВИЛЬНО»

— Звісно, не обійшлося без позиції власної. Але тут дуже багато важить позиція колективу, — наголошує Василь ВОВКУН. — Якщо згадати про березень, то була повна паніка. А вже в серпні ми з усіма цехами радилися — і з оркестром, і з хором, і з солістами, і з балетом. Визначалися, що маємо робити. Це дуже важливо, бо якби поставилися до ситуації пасивно, то й до цього часу не запрацювали. Ми були першим оперним театром, який вийшов на сцену. І вже за тиждень, за два, за три, за місяць інші театри посмілішали і теж почали працювати в тих формах, у яких ми визначилися. Це насамперед — концерти, гала-концерти («Верді-Гала», «Пуччіні-Гала» та «Моцарт-Гала», Український гала-концерт, балет-гала). А потім пішли вистави — костюмовані, концертної форми, з оркестром на сцені, з декораціями Євгена Лисика. А далі зробили перегородки в оркестровій ямі, щоби оркестр міг виступати. Що ж до вистав, то спочатку йшли у нас одноактні опери. Дещо переробляли — приміром, грали «Лебедине озеро» без антракту. Звичайно ж, дотримувалися санітарних норм, які встановлювалися на той чи інший час. Варто зазначити, що, спостерігаючи за тим непростим періодом життя, видавалося, що у нас — найбезпечніше, позаяк місця — розділені, люди — в масках, засоби дезінфекції — в наявності…

— Чого не скажеш про громадський транспорт, супермаркети з кошиками та возиками для продуктів і чергами до касових апаратів, а ще — ринки, ярмарки…

— Тобто все, що ми робили, засвідчувало, що рухаємося правильно. Не можу сказати, що ми не хворіли. Траплялося, що, приміром, у нашому хорі хворіли по п’ять-десять осіб. Але одні — хворіли, другі — одужували, замінювали одне одного. І ми не зачинилися! Зрештою, від ковіду не сховаєшся! А нещодавно у мене був диригент із Франції, який казав, що щиро заздрить тому, що ми працюємо, бо в Європі життя оперних театрів взагалі завмерло, невідомо — наскільки…

ЗАЛИШАТИСЯ НА ПЛАВУ

— В тій ситуації, напевно, варто віддати належне державі, яка зберегла працівникам театрів заробітну плату…

— Маєте рацію. Так, такого нема в багатьох країнах світу. І це — велика підтримка, без неї було би скрутно. Тому, повторюю, творча, психологічна складова перемогла страх перед фізичною, тобто нездужанням. І далі щось плануємо. Уже запланували на кінець січня, лютий і далі. Хочемо згадати старий репертуар. Тут ще така річ. Підходять актори, просять: «Давайте виставу, тому що втрачаю голос, втрачаю форму». Адже варто розуміти, що вистава — це не тільки культурний продукт для глядача, а й внутрішній процес для творчої людини. І творчій людині без нього, цього внутрішнього процесу, настає інша хвороба, інший страх — професійний. А це ще небезпечніше. Бо люди хочуть залишатися на плаву, хочуть відчувати сцену як процес, як щось життєво необхідне.

— Василю Володимировичу, які вистави вийшли 2020-го? Почнімо з «Лиса Микити», який представили ще до карантину.

— Так, на початку березня. А після цього була робота до 90-річчя нашого відомого сценографа, народного художника Євгена Лисика — ми зважилися капітально відновити балет «Сотворення світу» Андрія Петрова. Потім не могли оминути 4 жовтня 120-річчя нашого театру і запланували Гранд-концерт. Долучилося багато гостей, які розділили з нами свято. Третя наша робота — опера «Турандот» Джакомо Пуччіні, яка завершила рік. Робота унікальна тим, що, по-перше, ця опера взагалі поставлена вперше на сцені нашого театру, а по-друге, над її втіленням працювала міжнародна група з п’яти країн, і, по-третє, що найважливіше, Львівська опера — єдиний в Україні театр (це точно!), а щодо Європи, то єдиний випадок такий був, що проводили підготовку до вистави у формі онлайн-репетицій. Режисер прибув до нас аж за три дні до вистави (як і художник по світлу), і мені здається, що ми вийшли на грандіозний результат, оскільки критики дуже схвально оцінили виставу, а щонайбільше — глядач. Вона справді виглядає досить багатою по костюмах, по сценографії, по світлу. Найголовніше, що це — одна із найскладніших опер, і ми знайшли три склади власних сил, і це — результат кадрової політики театру, де вже можна грати у трьох складах. Колектив готовий до таких складних постановок.

ПЛАНИ

— Ви кажете, що склали план на найближчі місяці. Що це буде?

— Згадуватимемо репертуар, класику, який не грали від березня. Наприклад, «Богему» та інші. Паралельно ставитимемо балет за мотивами фільму Сергія Параджанова «Тіні забутих предків» на музику Мирослава Скорика — виставу будемо готувати до 30-річчя Незалежності України. 1 червня — рік по світлої пам’яті Скорика. Потім, 15 червня, — ювілей Івана Миколайчука, 80 років. І мені видається, що така робота може стати досить несподіваною. Хореографія — Артема Шошина, який працює в «Київ-модерн балеті» Раду Поклітару. До проєкту запросимо сценографа та освітлювача із Латвії, які працювали над «Лисом Микитою». Далі на вересень — «Сокіл» та «Алкід» Бортнянського під орудою Оксани Линів. Режисером буде Андреас Вайріх із Баварії (Німеччина). До 120-річчя від дня смерті Джузеппе Верді працюватимемо над прем’єрою однієї з його опер. Наразі не вказуємо її назву, щоби тримати певну інтригу… І працюємо над новою версією опери Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм». Режисер — Оксана Тараненко, яка раніше працювала в Одеській опері та в Київській опері. І це дуже несподіваний погляд на українську класику.

— Колись ви розповідали про дуже цікаву роботу з польськими митцями. Зокрема, в постановках Моцарта. Чи триває співпраця?

— Так. Запланували проєкт з польським режисером Лешеком Мондзиком — це буде театралізована постановка «Реквієму» Моцарта, бо наближається 90-річчя страшних подій Голодомору 1932—1933 років.

IЗ ТЕАТРУ-МУЗЕЮ — B СУЧАСНИЙ ПРОСТІР

— Ви робите багато кроків для того, щоби залучити до кола відвідувачів Оперного театру якомога більше молоді.

— Так, проводжу таку «політику» з першого дня моєї роботи у Львівській опері. Напевно, цього прагне кожен театр. А ми це втілюємо в конкретних речах. Скажімо, я робив зі студентами Музичної академії дві вистави Моцарта — «Весілля Фігаро» і «Дон Жуан». Приводили й вони молоду публіку до театру, й сама афіша приваблювала. Наша прем’єра «Лис Микита» — для сімейного перегляду, коли батьки з дітьми можуть вести діалог. Привертає увагу й наша остання постановка в сучасному форматі «Дон Жуана». А ще — малі форми: виставки, зокрема за участю студентів Львівської академії мистецтв, платформи в нашій Дзеркальній залі і, звісно, сучасна музика. Це справді дає шалені результати, що відзначають також іноземні колеги, коли приїжджають до Львівської опери на вистави — дивуються віковому зрізу нашого глядача та їхнього глядача. Водночас бачимо, що такі наші кроки зацікавлюють і старше покоління.

— Ще щось плануєте нового для сімейного перегляду?

— Напевно, «Тіні забутих предків» приваблять і молодь, і старше покоління. Оскільки, як показує досвід, молодь добре йде саме на пластику, на хореографію. Шукаємо вихід із театру-музею в сучасний простір, де всі проблеми представлені більш актуалізовано, де глядач навіть у класиці може побачити сьогоднішні події. Скажімо, чи буде це твір Верді, Моцарта, чи Гулака-Артемовського…

— Ті, хто перехворіли на ковід, кажуть, що стали інакше мислити. Ви ж теж, Василю Володимировичу, перехворіли на корону. І що далі?

— Кожна людина переживає це по-своєму. Я шукаю позитиву, бо розумію, що життя має перемогти. Хочу встигнути багато зробити, бо усвідомлюю свій вік — розумію, що обмаль часу, щоби втілити задумане. Можливо, оптимізм цей ґрунтується на моєму сільському підґрунті, де природа поруч, де ти разом з Богом, з родиною… В житті я не знаю депресії, і слава Богу. Але знаю, що ламає ця хвороба і дуже сильних людей. Надаремно психологи кажуть, що після ковіду на нас чекає зовсім інше життя. Тому цілком можливо, що воно торкається художника отакою чорно-білою фарбою… Мені хочеться, щоби кожна людина відчула багатство любові в самому собі, в друзях, рідних, у роботі. І мені здається, що й життя тоді стане іншим. У нас дуже багато жорстокості, дуже багато раціоналізму, забагато отого «твої проблеми — не мої, головне — свої». Тому й бажаю всім любові. Побільше любові.

Тетяна КОЗИРЄВА, «День» Львів
Газета: 
Рубрика: 

    Our site uses cookies for information. You can read more on the privacy policy page.