Опера

Дон Паскуале

Г. Доніцетті
Тривалість 0 годин, 0 хвилин

Дон Паскуале

Опера
Тривалість 0 годин, 0 хвилин

Лібрето Джованні Руффіні на основі «Сер Марк Антоніо» Анджело Анеллі

Найяскравіша комічна опера Гаетано Доніцетті – це дотепна історія про кохання та обман.

Незвичайний любовний трикутник між сварливим Доном Паскуале, його юним спадкоємцем Ернесто та привабливою молодою вдовою Норіною, втілився у  кумедному та водночас зворушливому шедеврі італійського композитора, у якому поєднались фіктивний шлюб, сімейні інтриги та щирі почуття.

Яскраві костюми і декорації, витончена та надзвичайно красива музика, комічний динамічний сюжет із колоритними персонажами, втіляться на сцені Львівської національної опери у виконанні солістів, хору, балету та оркестру театру та неодмінно подарують незабутні враження!

Ласкаво просимо до світу комедії та музики!

Виконується італійською мовою з українськими субтитрами

 

Постановники

Диригент-постановник

Диригентка

Режисерка-постановниця

Художник-постановник

Художниця костюмів

Балетмейстер-постановник

Хормейстерка

Дійові особи та виконавці

Дон Паскуале

Дмитро Кокотко

Ігор Міхневич

Малатеста

Віталій Загорбенський

Микола Корнутяк

Петро Радейко

Юрій Шевчук

Ернесто

Олег Садецький

Норіна

Анастасія Корнутяк

Людмила Корсун

Наталія Курильців

Ганна Носова

Нотаріус

Віталій Войтко

Юрій Гецко

Соло на трубі

Богдан Стасишин

Лібрето

Дія 1

КАРТИНА 1

БУДИНОК ДОНА ПАСКУАЛЕ, РАНОК

Дон Паскуале  – неодружений заможний художник поважного віку. Зранку він  нетерпляче очікує свого лікаря Малатесту, який має принести радісну новину. Нарешті, той приходить і повідомляє, що знайшов для свого пацієнта молоду, красиву і скромну наречену. Це, за словами Малатести — його сестра Софронія, яка живе в монастирі. Дону Паскуале кортить якнайскоріше її побачити. Він мріє про сім’ю, шістьох дітей та вже уявляє, як бавиться з ними.

З побачення повертається Ернесто — племінник Дона Паскуале, який живе в домі дядька на його утриманні. Дон Паскуале розлючений, адже племінник відмовляється одружитися з багатою нареченою, яку він йому підшукав та ще раз попереджає забути про свою кохану, бідну і хитру вдову Норіну; інакше Дон Паскуале вижене його із дому та позбавить спадщини. Ернесто рішуче відповідає, що кохає лише Норіну.

Тоді дон Паскуале вражає племінника своїм рішенням — одружитися самому. Ернесто в розпачі: як же він, тепер бідний, без даху над головою, зможе запропонувати руку і серце Норіні?

Усвідомивши ситуацію, племінник запитує, чи варто дядькові в такому поважному віці створювати сім’ю, та просить порадитися із Малатестою – в надії, що той відмовить. Однак чує від дона Паскуале несподівану відповідь: лікар підтримує рішення свого пацієнта, та ще й сам знайшов наречену для дона Паскуале. До відчаю Ернесто ще додається зрада друга. Вигнаний та пригнічений, він покидає дім дядька.

КАРТИНА 2

ПОМЕШКАННЯ НОРІНИ, РАНОК

Актриса Норіна — молода вдова, вранці повертається з побачення додому з подарунком від коханого Ернесто. Це книга про любов. Натхненно й артистично декламуючи текст книги, вона згадує флірти, які їй довелося пережити та зіграти. Хоч зовні жінка жартівлива та легковажна, але насправді серйозна і вірна своєму коханому.

Норіна заінтригована якимось планом лікаря Малатести. Вона чекає на нього, щоб довідатися про його намір конкретніше. Вона отримує листа від Ернесто. Те, що написав її коханий, вразило Норіну до глибини серця.

У цю мить приходить лікар і заспокоює схвильовану жінку: на текст листа не треба звертати уваги, адже Ернесто ще не знає намірів Малатести обвести довкола пальця дона Паскуале. Вони вдвох проводять репетицію майбутньої «вистави»: Норіна вдаватиме із себе сором’язливу, цнотливу вихованку монастирської школи. Дон Паскуале закохається з першого погляду та одружиться з нею. А потім стане вимученим вибриками «дружини», сам відмовиться від неї.

Дія 2

КАРТИНА 1

ВУЛИЦЯ БІЛЯ БУДИНКУ ДОНА ПАСКУАЛЕ

Ернесто в розпачі та думає над своєю долею: як жити під небом, без Норіни? Він уявляє своє безрадісне майбутнє. Однак, бажає Норіні знайти свою любов із кимось іншим і забути про свого коханого.

КАРТИНА 2 

БУДИНОК ДОНА ПАСКУАЛЕ, ПЕРЕДОБІДНІЙ ЧАС

У передчутті щастя дон Паскуале входить до свого салону. Малатеста приводить «наречену» – свою «сестру Софронію», роль якої грає Норіна. Вона скромна і неймовірно сором’язлива. Дон Паскуале закохується в неї з першого погляду і тут же має намір одружитися. Передбачливий та хитрий Малатеста запрошує «нотаріуса»  – свого знайомого Карнеро.

Та в цей момент повертається  Ернесто, щоб попрощатися із дядьком. Слуги, за попереднім наказом дона Паскуале, не впускають юнака. Проте він вривається в дім, нічого не знаючи про неймовірний план Малатести, і мало не руйнує вест «сценарій».

Ставши «дружиною» дона Паскуале, «Софронія» на очах у свого «чоловіка» перетворюється на злу фурію. Вона відразу починає наводити свої порядки і вселяє в господаря жах непередбачуваними вчинками й образами. Ернесто переконується, що Норіна не зрадила його; навпаки, вона грає ганебну роль, щоб врятувати їхнє кохання.

Дія 3

КАРТИНА 1

БУДИНОК ДОНА ПАСКУАЛЕ, ВЕЧІР

Дон Паскуале вбитий та розчарований вчинками молодої «дружини»: кімнатами  ходять нові слуги, відбуваються постійні зміни в інтер’єрі, надходять все нові й нові рахунки.

Норіна у вечірньому вбранні йде сама до театру. Її «чоловік» обурений, однак вона на нього не зважає. Самотній, він розглядає розкидані по підлозі речі і раптом знаходить записку: його «дружині» хтось назначає побачення. Нещасний, він кличе на розраду й допомогу лікаря Малатесту. Той тим часом повідомляє Ернесто про їх ролі у наступному розіграші.

Малатеста швидко приходить до свого пацієнта і вислуховує його скарги. Двоє вирішують спіймати «коханців» на гарячому.

КАРТИНА 2

САД БІЛЯ БУДИНКУ ДОНА ПАСКУАЛЕ, НІЧ

Ернесто співає серенаду в очікуванні зустрічі з коханою. Дон Паскуале і Малатеста вистежують їх. Норіна стверджує, що була в саду сама. Дон Паскуале не вірить. Суперечку залагоджує Малатеста. Він обіцяє порозмовляти з Норіною, а дон Паскуале підслуховуватиме.

Малатеста каже, що завтра в цьому домі буде ще одна господиня – дружина Ернесто. Норіна вибухає удаваним гнівом: «Як? Хто? Ця хитра кокетка Норіна?». Вона каже, що ніколи не буде жити під одним дахом із тією жінкою і збирається покинути дона Паскуале. Однак спершу вимагає, щоб одруження Ернесто відбулося тут же при ній, бо підозрює, що її хочуть обдурити, щоб прогнати.

Малатеста переконує дона Паскуале негайно одружити Ернесто з Норіною, інакше «Софронія» не вступиться. Паскуале дає згоду. Він просить, щоб якнайскоріше привели Норіну. В цей момент Малатеста, нарешті, розкриває весь обман. Дон Паскуале розуміє, як його розіграли. Спершу він обурюється, а потім із радістю благословляє наречених і тішиться, що скинув із себе нестерпні пута «подружнього життя».

Норіна розкриває мораль цієї історії: всьому свій час і «нерозумний той, хто одружується у старості, бо наражає себе на багато неприємних пригод».

Історія вистави

Опера “Дон Паскуале” вперше була поставлена в Парижі в 1843 році. На прем’єрі публіка була просто вражена кількістю прекрасних мелодій. Цей твір Гаетано Доніцетті  – один із найчистіших діамантів італійської опери.

Герої опери «Дон Паскуале» – старий самотній багатий чоловік дон Паскуале, його племінник Ернесто, дотепний лікар Малатеста, молода красива вдова Норіна – опиняються в пікантній ситуації, гостроту якої може зняти лише розіграш, жарт. Саме вони розрубують гордіїв вузол, і кожен із персонажів полегшено зітхає, не тримаючи ні на кого зла. А глядачі отримують величезний заряд позитивної енергії.