Балет
Головна сцена

Баядерка

Л. Мінкус
Тривалість 2 години, 45 хвилин
Вартiсть квитка: 100 - 750 грн

Найближчі дати

Головна сцена

Баядерка

Балет
Головна сцена
Тривалість 2 години, 45 хвилин
Вартiсть квитка: 100 - 750 грн

Лібрето та хореографія Маріуса Петіпа

Легендарна балетна класика на сцені Львівської національної опери!

«Баядерка» Людвіга Мінкуса – романтична екзотична історія, у якій перетинаються містика та реальність, жертовне кохання та драма.

Воїн Солор закоханий в індійську храмову танцівницю, баядерку Нікію. Втім на заваді їхніх стосунків стають наречена Солора – Гамзатті та Великий брамін, внаслідок підступів яких дівчина гине. Та навіть попри це закохані знову разом – проте вже у Царстві тіней.

Відома східна казка у постановці Львівської національної опери вражає віртуозною хореографією та яскравими картинами. Особливої уваги заслуговує знаменита сцена Царства тіней, де Солор зустрічає свою кохану Нікію, та яка є однією з найулюбленіших серед глядачів вже майже 150 років.

Постановники

Балетмейстер-постановник

Диригент-постановник

Художник-постановник

Художниця костюмів

Дійові особи та виконавці

Нікія

Анастасія Бондар

Дарина Кірiк

Ярина Котис

Дарія Ємельянцева

Солор

Арсен Марусенко

Олександр Омельченко

Дмитро Коломієць

Гамзатті

Дар’я Беркова

Вікторія Зварич

Уляна Корчевська

Олеся Марчук

Магдавея, факір

Андрій Гаврін

Віктор Гацелюк

Мирослав Мельник

Великий брамін

Юрій Григор’єв

Дугманта, раджа

Андрій Білоус

Золотий божок

Костянтин Гуляй

Ману

Анастасія Гнатишин

Роксоляна Іскра

Марія Потапова

Танець з барабанном (соло)

Анастасія Гнатишин

Романа Думанська

Уляна Корчевська

Віктор Гацелюк

Володимир Судомляк

Мирослав Мельник

Ілля Устиненков

Велике класичне па

Вікторія Зварич

Роксоляна Іскра

Наталія Пельо

Юлія Михаліха

Олена Мицко

Сергій Александров

Дмитро Коломієць

Олександр Замлинний

Артур Кокоєв

Варіації в картині "Тіні"

Анастасія Бондар

Вікторія Зварич

Юлія Єрмоленко

Дарина Кірiк

Наталія Пельо

Юлія Михаліха

Наталія Рузяк

Скрипка (соло в оркестрі)

Юрій Войтинський

Андрій Чайковський

Олександр Божик

Лібрето

Дія 1

Молоді воїни на чолі з Солором полюють на тигра. Перед тим, як заглибитися в ліс, Солор доручає факірові Магдавеї передати баядерці Нікії, що він чекає її біля храму.

З храму урочисто виходять Великий брамін і жерці. Починається свято поклоніння вогню. Факіри і служниці храму, баядерки виконують священні танці. Серед них чарівна Нікія. Забувши про свій священний сан, Великий брамін освідчується Нікії в коханні. Нікія відхиляє його домагання.

Настає ніч. Таємну зустріч Нікії і Солора охороняє факір. Але Великому брамінові вдається підслухати роз­мову закоханих, в якій Солор над священним вогнем присягає Нікії на вірність. Брамін вирішує жорстоко помститися суперникові.

Ранок. Раджа Дугманта, правитель князівства, повідомляє доньку Гамзатті про те, що вона сьогодні побачить свого нареченого Солора, з яким була заручена ще в дитинстві. Приходить Солор. Воїн вражений красою Гамзатті, але не може забути про Нікію, про клятву, яку він їй дав.

З’являється Великий брамін. Він розповідає раджі про те, що Солор дав клятву Нікії над священним вогнем у вічному коханні. Дугманта розгніваний на Солора, але не покидає думки видати доньку за молодого воїна. Баядерка, якій він дав клятву, повинна вмерти. Гамзатті підслуховує розмову.

Приходить Нікія. Гамзатті показує баядерці портрет свого нареченого Солора. Нікія вражена, адже Солор кохає тільки її, він присягався їй на вірність. Донька раджі вимагає, щоб Нікія відмовилась від Солора. Та баядерка ліпше загине, ніж розлучиться з ним. У гніві Нікія кидається на Гамзатті з кинджалом, але невільниця зупиняє її. Донька раджі виносить смертний вирок Нікії.

Дія 2

Сад перед палацом раджі. Урочисте свято з нагоди заручин Солора і Гамзатті. Баядерка Нікія повинна розважати гостей танцями. Вона не в силі приховати свого горя. Погляд її спрямований на коханого Солора. Раджа наказує передати Нікії квіти нібито від імені Солора. Нікія радіє. Раптом із квітів вилазить гадюка і смертельно жалить баядерку. Брамін пропонує свою допомогу, але за умови, що баядерка покохає його. Нікія залишається  вірною  своєму  коханню.  Вмираючи, нагадує Солору його клятву.

Дія ІІІ

Солора мучить сумління. Він із думкою про Нікію поринає у сон…

… Перед Солором постає царство тіней. Серед них прекрасна Нікія. Солор знаходить тут щастя і радість зустрічі з коханою…

Прокинувшись, Солор не може заспокоїтись, його мучать спогади. З’являється Дугманта і веде Солора на церемонію одруження з Гамзатті. Під час обряду, коли брамін з’єднує руки Солора і Гамзатті, гримить. Блискавка влучає в храм. Всі гинуть. Такою є помста богів за зраду Солора.

Видніються вершини Гімалаїв. У повітрі пропливає тінь Нікії, яка кличе свого коханого за собою.

Історія вистави

Екзотичні легенди стародавньої Індії, щире кохання та інтриги. «Баядерка» Людвіга Мінкуса – один з найвідоміших балетів класичного репертуару.

Сюжет “Баядерки” переносить глядача у світ східної екзотики, де містика зливається з реальністю. Розгортається він у Стародавній Індії – це історія кохання, сповнена пристрастей, таємниць, помсти та справедливості.

Воїн Солор закоханий у храмову танцівницю, баядерку Нікію. Втім він заручений із дочкою раджі – принцесою Гамзатті. Водночас Нікію кохає Великий брамін, який теж хоче завадити закоханим бути разом. Через ревнощі, Гамзатті передає для Нікії кошик квітів, у якому захована отруйна змія. Після укусу дівчина помирає. 

Солору в опіумному сні ввижається тінь його коханої. Під час весільної церемонії він знову бачить постать Нікії і дає клятву їй, а не Гамзатті. Розгнівані боги руйнують храм. Усі присутні гинуть. Душі закоханих возз’єднуються на небесах.

З часу прем’єри у 1877 році “Баядерка” вважається одним із найбільш довершених зразків у творчості Л.Мінкуса. Чи не найбільшу популярність здобула вишукана й віртуозна сцена Царства тіней. 

Попри те, що дія балету розгортається у Стародавній Індії, партитура Людвіга Мінкуса майже не містить стилістики індійської музики чи танцю. Фактично, вона стала втіленням бачення індійської культури очима європейців ХІХ століття, органічно вписавшись у течію орієнталізму. 

Партитура “Баядерки” містить популярну для ХІХ століття musique dansante (танцювальну музику), з її яскравими мелодіями, ритмами та ефектними гармоніями, з допомогою яких формується унікальна атмосфера балету, що поєднує зовнішнє – світ емоцій, кольорів, амбіцій та суперництва, із внутрішнім – царством ночі, снів та щирого кохання.

У Львівській національній опері балет “Баядерка” є невід’ємною частиною репертуару театру із 1956 року.

______

Баядерка –  індійська храмова, а також мандрівна танцівниця, яка брала участь у релігійних церемоніях чи громадських розвагах. 

Орієнталізм – течія у європейському мистецтві (живописі, музиці, графіці тощо) ХІХ століття, що ґрунтувалась на зацікавленні та змалюванні східних культур як своєрідної екзотики.