Міжнародна наукова конференція «Оперний театр у час історичних викликів: історична ретроспектива, сучасні меседжі»

У співпраці з Львівською національною музичною академією імені М.В.Лисенка

Дзеркальна зала

9 жовтня 2025 року

Львівська національна опера з нагоди свого 125-ліття організовує міжнародну наукову конференцію, присвячену ролі оперного театру в історичних та воєнно-культурних контекстах. Подія об’єднає представників академічної спільноти, культурних інституцій та професійних асоціацій з України та Європи.

У програмі – доповіді науковців з України, Польщі, Австрії та Німеччини. Учасники розглянуть історичний розвиток Львівської опери та її діяльність в  воєнний час, дослідять ідеологічні виміри оперного мистецтва в Європі, інтерпретації класичних творів у сучасних постановках, а також особливості функціонування театрів у післявоєнні періоди. 

Конференція стане майданчиком для діалогу між минулим і сучасністю, для осмислення того, як опера – як мистецтво й культурна інституція – реагує на виклики війни, трансформує наративи та формує нові сенси.

Програма конференції:

9:30-10:00

Реєстрація учасників конференції

10:00-11:00

Перегляд уривків з фільму «ARTE» 

«Опера під час війни»

Вітальні слова

Василь Вовкун – генеральний директор – художній керівник Львівської національної опери, народний артист України, лауреат Національної премії України імені Т. Шевченка, професор, член-кореспондент НАМУ

Галина Григоренко – перша заступниця Міністра культури та стратегічних комунікацій України

Карен Стоун – очільниця міжнародної асоціації «Opera Europa»

Ігор Пилатюк – ректор Львівської національної музичної академії імені М.В.Лисенка, народний артист України, доктор філософії, професор, академік НАМУ

Христина Береговська – директорка та кураторка «ZAG GALLERY»

11:00-13:00 

Львівська національна опера та театральне мистецтво Львова в історичних і воєнно-культурних контекстах

Любов Кияновська (Львів) 

Львівська національна опера в часі війни як чинник національного спротиву

Анна Випих-Гавронська (Ченстохова, Польща)

Військові, політичні та національні теми в польських операх, що виконувалися у львівському театрі на межі XIX та XX століть

Зоряна Ластовецька (Львів)

Львівський музичний театр у панорамі історичної ретроспективи

Ольга Попович (Жешув, Польща)

Виступи Львівського національного академічного театру опери і балету ім. Соломії Крушельницької в Перемишлі у час незалежності України

Юрій Чекан (Львів)

Львівський «Запорожець»: лірико-побутова комедія чи героїчна казка?

Лілія Назар (Львів)

Вітаїстичний модус «Українського прориву» Василя Вовкуна у діяльності

Львівського національного академічного театру опери і балету ім. Соломії

Крушельницької у час війни

Роксоляна Гавалюк (Львів)

Антоніо Сальєрі і Львів: спостереження до ювілейної дати

14:00-16:00

Оперне мистецтво України і Європи: між війною, ідеологією та сучасними інтерпретаціями

Гельмут Льоос (Ляйпциг, Німеччина)

Воєнна музика або музика для війни

Отто Біба (Відень, Австрія)

Опера на війні – війна в опері (вибрані приклади з оперного репертуару віденських класиків)

Тереса Мазепа (Жешув-Львів)

Культ Вагнера як ідеологічна зброя Третього Рейху: музика, погляди, спадкоємці

Аделіна Єфіменко (Мюнхен-Львів)

Рефлексії війни у нових постановках театру Дортмунда і Зальцбурзького фестивалю

Ірина Драч (Харків)

Еней, дракони і подорож у часі – Харківська опера доби loft stage

Олександра Самойленко (Одеса)

Музикознавчий наратив у системі сучасної оперної комунікації

Алла Терещенко (Київ)

Специфіка діяльності Львівського оперного театру у післявоєнний період