Міжнародна наукова конференція «Оперний театр у час історичних викликів: історична ретроспектива, сучасні меседжі»
У співпраці з Львівською національною музичною академією імені М.В.Лисенка
Дзеркальна зала
9 жовтня 2025 року

Львівська національна опера з нагоди свого 125-ліття організовує міжнародну наукову конференцію, присвячену ролі оперного театру в історичних та воєнно-культурних контекстах. Подія об’єднає представників академічної спільноти, культурних інституцій та професійних асоціацій з України та Європи.
У програмі – доповіді науковців з України, Польщі, Австрії та Німеччини. Учасники розглянуть історичний розвиток Львівської опери та її діяльність в воєнний час, дослідять ідеологічні виміри оперного мистецтва в Європі, інтерпретації класичних творів у сучасних постановках, а також особливості функціонування театрів у післявоєнні періоди.
Конференція стане майданчиком для діалогу між минулим і сучасністю, для осмислення того, як опера – як мистецтво й культурна інституція – реагує на виклики війни, трансформує наративи та формує нові сенси.
Програма конференції:
9:30-10:00
Реєстрація учасників конференції
10:00-11:00
Перегляд уривків з фільму «ARTE»
«Опера під час війни»
Вітальні слова
Василь Вовкун – генеральний директор – художній керівник Львівської національної опери, народний артист України, лауреат Національної премії України імені Т. Шевченка, професор, член-кореспондент НАМУ
Галина Григоренко – перша заступниця Міністра культури та стратегічних комунікацій України
Карен Стоун – очільниця міжнародної асоціації «Opera Europa»
Ігор Пилатюк – ректор Львівської національної музичної академії імені М.В.Лисенка, народний артист України, доктор філософії, професор, академік НАМУ
Христина Береговська – директорка та кураторка «ZAG GALLERY»
11:00-13:00
Львівська національна опера та театральне мистецтво Львова в історичних і воєнно-культурних контекстах
Любов Кияновська (Львів)
Львівська національна опера в часі війни як чинник національного спротиву
Анна Випих-Гавронська (Ченстохова, Польща)
Військові, політичні та національні теми в польських операх, що виконувалися у львівському театрі на межі XIX та XX століть
Зоряна Ластовецька (Львів)
Львівський музичний театр у панорамі історичної ретроспективи
Ольга Попович (Жешув, Польща)
Виступи Львівського національного академічного театру опери і балету ім. Соломії Крушельницької в Перемишлі у час незалежності України
Юрій Чекан (Львів)
Львівський «Запорожець»: лірико-побутова комедія чи героїчна казка?
Лілія Назар (Львів)
Вітаїстичний модус «Українського прориву» Василя Вовкуна у діяльності
Львівського національного академічного театру опери і балету ім. Соломії
Крушельницької у час війни
Роксоляна Гавалюк (Львів)
Антоніо Сальєрі і Львів: спостереження до ювілейної дати
14:00-16:00
Оперне мистецтво України і Європи: між війною, ідеологією та сучасними інтерпретаціями
Гельмут Льоос (Ляйпциг, Німеччина)
Воєнна музика або музика для війни
Отто Біба (Відень, Австрія)
Опера на війні – війна в опері (вибрані приклади з оперного репертуару віденських класиків)
Тереса Мазепа (Жешув-Львів)
Культ Вагнера як ідеологічна зброя Третього Рейху: музика, погляди, спадкоємці
Аделіна Єфіменко (Мюнхен-Львів)
Рефлексії війни у нових постановках театру Дортмунда і Зальцбурзького фестивалю
Ірина Драч (Харків)
Еней, дракони і подорож у часі – Харківська опера доби loft stage
Олександра Самойленко (Одеса)
Музикознавчий наратив у системі сучасної оперної комунікації
Алла Терещенко (Київ)
Специфіка діяльності Львівського оперного театру у післявоєнний період