Від романтизму до сучасності

05.12.2016 - 11:36

Дивитись тут : http://www.lvivpost.net/kultura/n/38254

У Львівській національній опері підготували надзвичайну прем’єру для поціновувачів балетного мистецтва

фото: Євген Кравс
Завтра, 2 грудня, о 18.00 Львівський національний академічний театр опери та балету ім. С. Крушельницької запрошує львів’ян і гостей міста на прем’єру “Симфонія танцю: світова класика і модерн”. Це вечір одноактних балетів, який об’єднує три різні неймовірно талановиті постановки – “Па де катр” Цезаря Пуньї, “Видіння троянди” на музику Карла-Марії фон Вебера “Запрошення до танцю” і “Ближче, ніж кохання”. Автором ідеї постановки став художній керівник балетної трупи театру, заслужений артист України Ігор Храмов,  диригент-постановник – Юрій Бервецький, сценограф – народний художник України Тадей Риндзак, виготовлення костюмів – Жанна Малецька. Однак усіх тих, що задіяні в ній, годі перелічити, адже тут – майже вся балетна трупа театру.
А тепер кілька слів про кожен із цих трьох балетів. Історія створення “Па де катр”надзвичайно цікава. Улітку 1845 року в Лондоні одночасно опинилися чотири відомі балерини: Марія Тальоні, Карлотта Грізі, Фанні Черріто та Люсіль Гран. Тогочасний директор “Театру її величності” Бенджамін Люмлі скористався щасливим випадком і вирішив зібрати цих зірок на одній сцені – для виступу перед англійською королевою Вікторією. Постановку “Па де катр” Жуль-Жозеф Перро зробив таким чином, аби кожна з варіацій дивертисменту найвигідніше розкривала артистичні й технічні можливості чотирьох знаменитих танцівниць. На жаль, оригінальна старовинна хореографія не збереглася. Нову виставу, присвячену цій видатній роботі, створив у 1941-ому англійський артист балету і хореограф Антон Долін. “Па де катр” із незмінним успіхом йде на різних сценах світу,  а у Львівській опері цей балет представлений уперше в постановці  балетмейстера Наталії Шарової (США).
У основі сюжету “Видіння  троянди” – два перші рядки вірша французького поета-романтика Теофіля Готьє: “Я – дух троянди, яку ти носила вчора на балу…”. Балетмейстера Михайла Фокіна полонив цей вірш, в якому оживає душа квітки, та надихнув на створення образної пластичної балетної форми. У “Видінні троянди”  чудово поєдналися романтизм Готьє, довершене класичне па-де-де Фокіна та душа, яку вдихнув у цю хореографічну поему Вацлав Ніжинський, якого сучасники називали “Бог танцю”, “Восьме диво світу”, “Король повітря”. Його дружина Ромола Ніжинська писала у своїх спогадах, що ця хореографічна мініатюра є перлиною серед композицій Фокіна. Вона була такою вишуканою, що стала класичною постановкою балетмейстера.
Хореографією, постановкою та костюмами для балету “Ближче, ніж кохання”займався киянин Артем Шошин. Цей твір про найголовніше почуття в житті кожної людини. У ньому легко простежити шлях від зародження ніжних стосунків між закоханими, від розквіту кохання –  через розлуку – до того, що залишається після смерті живого почуття –  спустошеності й страху самотності.
Кожен дует артистів, задіяних у постановці, символізує одну зі стадій любові і передає  хвилюючу історію, сповнену глибинного змісту, психологічних ілюзій і пульсуючого нерву справжньої пристрасті. У їхньому танці прочитуємо запитання: “Яка ти, справжня любове? Чи існуєш ти на Землі?”.