Прем’єра! Балети Стравінського «Весна священна» та «Пульчиннела» покажуть на сцені Львівської опери

https://portal.lviv.ua/news/2018/10/11/prem-yera-baleti-stravinskogo-vesna-svyashhenna-ta-pulchinnela-pokazhut-na-stseni-lvivskoyi-operi

Соломія Григор’єва

 | 
 
 У Львівській національній опері в рамках проекту «Український прорив» відбудеться нова прем’єра, що обіцяє стати хітом цього сезону: балети «Весна священна» та «Пульчинелла» видатного композитора ХХ ст. Ігоря Стравінського об’єднають в одну хореографічну виставу. 
 Балети «Весна священна» і «Пульчинелла» бачили багатооперних сцен світу як дві, окремі одна від одної постановки. І лише у Львівській національній опері ці одноактні балети Ігоря Стравінського побачать світло рампи як дві дії одного яскравого спектаклю.

Балети «Весна священна» і «Пульчинелла» такі різні за музичним стилем стали частинами одного дійства під назвою «Правда під маскою». У ньому прочитуються два основних аспекти життя. «Пульчинелла» – символ реальності (комедія, жарт, віртуальна гра), всього того, що приховане під маскою і готове змінюватися з хитрістю, відповідно до обставин; того, що видається за правду і відвертає нашу увагу від другорядних подій. «Весна священна» натомість є правдивою реальністю, яка живе в середині нас, у глибинних підсвідомих вимірах, і впливає на всі наші рішення, тобто Eros e Thanatos (стрес і страх смерті – за Фройдом).

Ця нова хореографічна вистава «Правда під маскою» намагатиметься показати обличчя життя та його грані й прокласти нову дорогу між добром і злом, між любов’ю і фарисейством…У першій дії через маску подається брехня, незважаючи на те, що Пульчинелла – персонаж, повний любові та щедрості. А в другій дії акцентується жертовність, яка, хоч і є  актом насильства, та за нею криється сила людини, яка прагне до Весни.

Глядачів прем’єри дивуватимуть модерною пластикою балету від італійського хореографа Марчелло Алджері та досконалим виконанням музичних творів Стравінського під орудою відомого американського диригента українського походження Теодора Кучара.

Не менш вражаючими будуть і сценічні декорації: велике дзеркало по діагоналі множитиме постаті танцівників, підкреслюючи їхні рухи у перспективі. Куліси будуть сформовані з кривих дзеркал і порізані таким чином, що постаті артистів, які є в центрі уваги, отримують рефлекси світла і тіні. По боках сцени: два уламки скелі, які у фіналі  з’єднуються, аби створити образ Матері Землі, – вільної і чистої. Зверху: проекція глобуса в русі.

Над постановкою «Весна священна» і «Пульчинелла» працювало сузір’я  сучасних митців міжнародного рівня: режисер – Василь Вовкун, балетмейстер –  Марчелло Алджері (Італія), диригент-постановник – Теодор Кучар (США), художник-постановник – Тадей Риндзак, асистенти балетмейстера – Сабріна Рінальді (Італія), Ігор Храмов, диригент – Юрій Бервецький, художник костюмів – Жанна Малецька.

Стати свідком унікальної прем’єри – постановки балетів  Ігоря Стравінського можна буде 17,19, 21 та 24 жовтня о 18:00 на сцені Львівської національної опери. Придбати квитки на подію можна тут.

Довідка

Видатний композитор ХХ ст. Ігор Стравінський написав сотні творів із яскравою барвистістю оркестру, колористикою гармонії та мелодики. Однак саме балети принесли йому дзвінку славу,  починаючи з Парижу і по всій Європі.

Знаменно, що композитор, який походив зі старовинного українського козацького роду Сулими, писав «Весну священну» на Волині, в Устилузі. Тут  він збудував дім, «райський куточок для творчості», у який  повертався потім протягом кількох років перед остаточно еміграцією у Швейцарію, згодом  – Францію, США.

Прем’єра «Весни священної» відбулася 29 травня 1913 року в Театрі Єлисейських полів у Парижі. Декорації й костюми були створені за ескізами знаменитого художника Миколи Реріха, хореографію здійснив видатний танцівник і хореограф Вацлав Ніжинський. Незважаючи на сузір’я знаменитостей, вистава зазнала провалу. Передовсім, через незвичну хореографію й не менш незвичну музичну мову. Проте за дуже короткий час балет «Весна священна» І. Стравінського став одним із найпопулярніших у світі.

Якщо балет «Весна священна» (1913) – це зверненням композитора до фольклорної тематики, то вже «Пульчинела» (1920) – це перший крок І. Стравінського в напрямку неокласицизму. Прем’єра балету «Пульчинела» відбулася 15 травня 1920 р. в театрі Ґранд Опера в Парижі. Ескізи костюмів і декорацій створив Пабло Пікассо (що зумовило великий успіх балету), хореографом був Леонід Мясін, диригував Ернст Ансерме.