120 sezon

Виступи Соломії Крушельницької на сцені Львівської опери (1903)

Przepraszamy, ten wpis jest dostępny tylko w języku Ukraiński. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

У 2000 році, до століття з відкриття Львівської національної опери, театрові було присвоєно ім’я славетної української співачки Соломії Крушельницької.

Та чи часто сама Крушельницька виступала на сцені театру, який тепер названий її іменем?

 

Свою кар’єру співачки, яка потім отримала всесвітнє визнання, Соломія Крушельницька розпочала на Львівській сцені. Щоправда, у 1893 році вона дебютувала у театрі Скарбка (тепер – це Національний академічний український драматичний театр імені Марії Заньковецької – ред.), у якому до відкриття нового театру йшли оперні вистави. Дебютною партією випускниці консерваторії Галицького музичного товариства стала партія Леонори в опері «Фаворитка» Г. Доніцетті. Як відомо, ця партія написана для мецо-сопрано, і саме за таким фахом Крушельницька здобувала освіту у Львові. Лише згодом, після навчання в Мілані під керівництвом знаної викладачки співу Фаусти Креспі, Соломія перейшла у лірико-драматичне сопрано.

Вже після відкриття Великого міського театру, як тоді називали Львівську оперу, Крушельницька виступила тут лише із одним тривалим гастрольним турне – у квітні 1903 року. На той час співачка покорила публіку театрів Італії, Франції, Польщі, Росії.

1903 рік був знаковим для музичної культури Львова. До міста із концертами приїздили найславетніші митці того часу – композитори Руджеро Леонкавалло, Ріхард Штраус, Густав Малер, які в концертних програмах, зокрема, представляли власні твори. Митці також мали нагоду відвідати Львівську оперу. Малер у листі до дружини зі Львова дав високу оцінку рівню театру: «Учора ввечері я слухав оперу Пуччіні «Тоска». Це у всіх відношеннях відмінний спектакль, і навіть дивно, що в австрійському провінційному місті можна знайти щось подібне». Окрасою цього сезону став і приїзд Соломії Крушельницької.

Повідомлення про виступ Крушельницької і Руссітано. Gazeta Lwowska 1903 №87 17 квіт.

Після тріумфальних виступів у театрі Сан Карло в Неаполі, Соломія Крушельницька у квітні 1903 року продовжує гастролі у Львові. Попри помилки та плутанину в окремих працях, відновити порядок виступів Крушельницької у Львові вдалося завдяки повідомленням про репертуар міського театру і виступи співачки в польськомовній газеті «Gazeta Lwowska» (1903, №83, 87, 92, 96).

На сцені Львівської опери у 1903 році Соломія Крушельницька заспівала у дев’ятьох виставах:

15 квітня, середа – «Манон» Ж. Массне,

17 квітня, п’ятниця – «Графиня» С. Монюшка,

18 квітня, субота – «Жидівка» Ж.Ф. Галеві,

21 квітня, вівторок – «Трубадур» Дж. Верді,

23 квітня, четвер – «Гугеноти» Дж. Маєрбера,

25 квітня, субота – «Гугеноти» Дж. Маєрбера,

26 квітня, неділя – «Графиня» С. Монюшка,

28 квітня, вівторок – «Трубадур» Дж. Верді (повторення опери на прохання публіки),

30 квітня, четвер – «Галька» С. Монюшка (виконання опери на прохання публіки).

Таким чином, впродовж двох тижнів вона виконала шість різних оперних партій італійською, французькою та польською мовами.

«Львівська газета» повідомляла («Gazeta Lwowska», №87, 17.04.1903):

«Пані Соломія Крушельницька виступить у п’ятницю в «Графині», в одній зі своїх найкращих оперних партій.

 

Юзеф Руссітано, тенор варшавської опери і королівської опери в Мадриді, вже прибув до Львова, і вперше матиме гостьовий виступ у суботу як Елеазар в опері Галеві «Жидівка», в партії якого п. Руссітано виступає з величезним тріумфом на усіх сценах.

В партії Рахелі гостинно виступить п. Соломія Крушельницька.

«Графиня» і «Жидівка» − величні образи видатної примадонни, до якої жодна співачка не здатна дорівнятися».

Тож, партнерами по сцені Крушельницької стали не лише співаки Великого міського театру, але й запрошений тенор Джузепе Руссітано (Russitano, у пресі його називали на польський лад – Юзеф – ред.). Він співав впродовж 18-28 квітня в операх «Жидівка», «Трубадур» та «Гугеноти».

Джузепе Руссітано був одним із провідних тенорів свого часу. Народився в Італії у 1865 році. Він співав у театрах Італії, а з 1894 року – в США, зокрема в Нью-Йорку, Бостоні, Чикаго, Філадельфії, Вашингтоні та Детройті. Повернувшись до Європи неодноразово виступав з Маттіа Баттістіні та Соломією Крушельницькою.

На сцені Львівської опери, окрім Руссітано, у виставах разом із Крушельницькою співали Август Діанні (Dianni), Юзеф Шиманський (Szymański), Юліан Єромін (Jeromin), Людвіка Марек (Marek), Юзеф Ходаковський (Chodakowski).

 

С.Мелінський, рецензент «Львівського кур’єра» так писав про виступ співачки в опері «Графиня» С. Монюшка («Kurjer Lwowski», №108, 19.04.1903):

«Рецензуючи нещодавній виступ пані Крушельницької в головній партії опери Монюшка «Графиня», дійсно важко вирішити, з чого розпочати похвали: чи з чудового співу, чи з майстерної гри, чи звернути увагу на вишукані, стилізовані костюми, а чи нарешті згадати про витончені манери і прекрасну характеристику образу – як у вокальному, так і в акторському відношенні.

Усе, абсолютно усе було досконалим, привабливим, захоплюючим. Пані Крушельницька глибоко розуміє задум лібретиста і композитора, надзвичайно вдало знайшла відповідний тон при створенні образу. Оскільки співачка володіє акторськими даними, немов би спеціально створеними для Графині, то успіх був величезний. Від першої появи, співачка внесла дух життя на сцену, і слухач одразу зорієнтувався, що перед ним створений образ дами-кокетки.

Той характерний тон партії пані Крушельницька підкреслила не тільки акторсько, але й вокально, голос її звучав прекрасно, декламувала пишно, акцентувала влучно, чудово. Образ Графині створений пані Крушельницькою дихав життям і правдою, й немає ніякого сумніву в тому, що польська сцена тепер не має артистки, яка була б здатною відтворити цей образ Монюшка з такою досконалістю, з таким смаком. Цей виступ пані Крушельницької – це істотний, величезний успіх. Після чудово заспіваної арії в останній дії, були такі гучні і тривалі овації, що артистка мусила повторити арію».

Додамо, що окрім щільного графіку репетицій та виступів у Львівській опері, Крушельницька 27 квітня (понеділок) взяла участь у філармонійному благодійному концерті для збору коштів на приміщення українського театру у Львові. На цьому концерті співачка виконувала українські народні пісні, солоспіви Миколи Лисенка та арію з опери «Мефістофель» А. Бойто. Акомпанувала Дарія Шухевич. Окрім того, в концерті взяли участь хор «Львівського Бояну», філармонійний оркестр під орудою Людвіга Челянського.

Стефанія Олійник,

кандидат мистецтвознавства