Офіційна відповідь Дирекції Львівської національної опери стосовно висновків Держаудитслужби

Щодо інформації, висвітленої на офіційному веб-сайті Державної аудиторської служби України (http://www.dkrs.gov.ua/kru/uk/publish/article/164866) та інформації, відображеній у засобах ЗМІ, вважаємо за необхідне пояснити наступне.

Перш за все зазначимо, що адміністрація Львівської національної опери вважає, що висновки, зроблені фахівцями Західного офісу Держаудитслужби за результатами державного фінансового аудиту діяльності та ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності Львівського національного академічного театру опери та балету імені Соломії Крушельницької за період з 01.01.2017 р. по 31.03.2020 р., є такими, що не відповідають реальним обставинам справи в Театрі, а також є, на нашу думку, необґрунтованими та суб’єктивними.

Саме тому керівництвом Театру подано Західному офісу Держаудитслужби Письмові заперечення (зауваження) стосовно положень Акту ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності Львівського національного академічного театру опери та балету імені Соломії Крушельницької за період з 01.01.2017 по 31.03.2020 від 31.07.2020 р. № 04-23/02 та Письмові коментарі до проєкту аудиторського звіту за результатами державного фінансового аудиту діяльності Львівського національного академічного театру опери та балету імені Соломії Крушельницької за період з 01.01.2017 р. по 31.03.2020 р. від 31.07.2020 р.

Звертаємо Вашу увагу на той факт, що працівниками Західного офісу Держаудитслужби повторно обревізовувався період, який був перевірений цим контролюючим органом під час попередньої ревізії (Акту ревізії фінансово-господарської діяльності Львівського національного академічного театру опери та балету імені Соломії Крушельницької від 16.06.2017 р. № 03-01-21/5 період з січня 2017 р. по березень 2017 р.), а саме – І квартал 2017 року. Так, за вказаний період головним державним аудитором Західного офісу Держаудитслужби виявлено «незаконних» видатків на виплату премій попереднім керівництвом Театру в загальній сумі 507,4 тис. грн.

Щодо інформації про виявлені порушення в частині «зайво» запланованих коштів на оплату праці (доплата за вислугу років) працівникам Театру, необхідно вказати наступне.

Планування потреби в коштах на оплату праці, зокрема на доплати за вислугу років, станом на 01.01.2017 р., 01.01.2018 р., 01.01.2019 р., станом на 01.01.2020 р. проводилось планово-економічним відділом Театру по аналогії розрахунків потреби в коштах на вислугу років за період з 01.01.2015 року по 31.03.2017 року (штатні розписи станом на 01.01.2015, 01.01.2016, 01.01.2017), які обревізовано та завищення потреби в коштах на оплату праці в частині доплати за вислугу років не виявлено.

Проте, незважаючи на відсутність змін у законодавстві, що регулює процедуру підготовки бюджетних запитів та бюджетних пропозицій на відповідний бюджетний рік, під час перевірки фінансово-господарської діяльності Театру за період з 01.01.2017 р. по 31.03.2020 р. аудиторами Західного офісу Держаудитслужби виявлено порушень щодо завищення потреби в коштах на оплату праці для здійснення доплати працівникам Театру за вислугу років на загальну суму 15296,5 тис. грн.

Додамо: планування потреби в коштах на оплату праці є складним та кропітким процесом, який контролюється Міністерством культури та інформаційної політики України і Міністерством фінансів України. Штатні розписи на відповідний бюджетний рік перевіряються та затверджуються уповноваженим органом управління – Міністерством культури та інформаційної політики України, що апріорі виключає викладені в Аудиторському звіті та Акті ревізії окремих питань порушення законодавства при плануванні коштів на оплату праці в частині доплати за вислугу років працівника Театру.

Щодо виявлених «незаконних» видатків на виплату працівникам Театру доплат за розширену зону обслуговування та збільшення обсягу робіт в загальній сумі 906,7 тис. грн., зазначимо таке. Вказане питання неодноразово перевірялося різними контролюючими органами, зокрема працівниками Держаудитслужби, однак жодних порушень щодо виплати працівникам Театру доплат за розширену зону обслуговування та збільшення обсягу робіт не було встановлено.

Враховуючи все наведене вище, констатуємо: Аудиторський звіт та Акт ревізії окремих питань містять хибну інформацію стосовно діяльності Театру, що може негативно вплинути на подальшу роботу Львівської національної опери.

Крім того, акцентуємо увагу на тому, що ревізією виявлено порушень законодавства на загальну суму 17739,4 тис. грн., з них лише одним аудитором Західного офісу Держаудитслужби встановлено незаконних видатків на загальну суму 16884,7 тис. грн. Варто зазначити, що цей же державний аудитор брав участь у попередній ревізії фінансово-господарської діяльності Театру і не виявив вищенаведених порушень. Враховуючи цю обставину, ми змушені звернутися до Державної аудиторської служби України та правоохоронних органів для надання правової оцінки діям вказаного державного аудитора.

Одним із головних завдань органу державного фінансового контролю є визначення ефективності використання державних коштів та майна.

В контексті викладеного вважаємо за необхідне навести декілька показників діяльності Львівської національної опери з березня 2017 року.

Так, дохід Театру у 2019 році в порівнянні із 2016 роком зріс у 3 рази (2016 рік – 19384,0 тис. грн.; 2019 рік – 59208,2 тис. грн.), що становить 205,5%.

Дохід від реалізації театральних квитків у 2016 році становив 14539,6 тис. грн., а у 2019 році – 40813,3 тис. грн., що становить 180,7 % в порівнянні з 2016 роком.

Дохід від реалізації оглядових (екскурсійних) квитків у 2016 році становив 322,5 тис. грн., а в 2019 році – 4093,4 тис. грн., що у відсотковому співвідношенні становить 1170% у порівняння з 2016 роком.

Дохід від реалізації квитків на проведення концертів у Дзеркальній залі за 2019 р. становив 1409,4 тис. грн.

Вартість надання стороннім організаціям приміщень Театру для проведення культурно-мистецьких заходів у 2016 році становила в середньому 20-30 тис. грн. за один захід, у 2018-2019 роках – 180 тис. грн.

Додамо, що абсолютна фінансова підтримка Театру у 2019 році склала 72,5% (при нормі, визначеній Кабінетом Міністрів України – 87%), а власні доходи – 27,5%, що є рекордними у цій галузі.

Вважаємо, що показником ефективності керівництва та діяльності театру є лідерська позиція Львівської національної опери в показниках щодо кількості прем’єр, сучасного підходу до постановок, кількості співпраць із митцями зі всієї Україні та з-за кордону. Впродовж останніх трьох років відбулося 10 прем’єр – опер, оперет, балетів, камерних вистав В. А. Моцарта, Р. Ваґнера, Ж. Оффенбаха, І. Стравінського, українських сучасних композиторів Є. Станковича та І. Небесного та ін. До числа постановників цих творів було запрошено чимало митців не лише з України, але й з-за кордону, зокрема режисера Міхаеля Штурма (Німеччина), сценографа і художника костюмів Маттіаса Енгельмана (Австрія), хормейстера Йоганеса Кьоллера (Німеччина), диригента Теодора Кучара (США), балетмейстера Марчелло Алджері (Італія), художника світла Арвідаса Буйнаускаса (Литва). До майбутньої співпраці над поточними проєктами театру запрошено всесвітньовідомого культового режисера Кшиштофа Варліковського, польського режисера Міхала Знанецькі, сценографа Луїджі Скоджліо, німецького режисера Андреаса Вайріха, сценографа Анну Шоттл та ін. На сцені театру у 2018-2019 рр. відновлено проведення Міжнародного оперного фестивалю та Міжнародного конкурсу оперних співаків імені Соломії Крушельницької як іміджевих подій, які популяризують ім’я видатної української співачки. У цих подіях взяло участь кілька сотень солістів опери і балету, серед них – молоді співаки, диригенти, українські та європейські театри, колективи тощо.

Камерні концерти в Дзеркальній залі Львівської національної опери, запровадженні з 2017 року, здобули чималу популярність в слухачів та виконавців зі всього світу. Тут відбулося більше сотні сольних концертів та вистав відомих музикантів та колективів від США до Японії.

Сподіваємося, що керівництво Західного офісу Держаудитслужби зверне увагу на роботу окремих працівників цього контролюючого органу, а майбутні перевірки будуть проводитися об’єктивно та неупереджено у відповідності до норм чинного законодавства України.