Aktualności

Zawsze bądź pierwszymi, którzy wiedzą o wydarzeniach w naszej operze

Lwów. Polsko – ukraińska „Turandot” w reżyserii Michała Znanieckiego

Przepraszamy, ten wpis jest dostępny tylko w języku Ukraiński. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Про міжнародну команду постановників прем‘єри опери «Турандот» Дж. Пуччіні на сцені Львівської національної опери у матеріалі польського інтернет-порталу про театр e-teatr.pl

https://e-teatr.pl/lwow-polsko-ukrainska-premiera-w-rezyserii-michala-znanieckiego-6041?

Львів. Польсько-українська «Турандот» в режисурі Міхала Знанецького

120-річчя Львівської опери відзначається прем’єрою опери Джакомо Пуччіні «Турандот». Незважаючи на карантинні обмеження прем’єра запланована на 26 листопада, а готувалася понад два місяці польським режисером Міхалом Знанецьким та його міжнародною командою постановників. Не було б у цьому нічого незвичного, якби не той факт, що увесь процес постановки проводився дистанційно і ще й із трьох країн.
«Турандот» – опера, яка вимагає великих зусиль. Хор, балет, дитячий хор, міманс та танцівники і, насамперед, – очікування глядачів з усієї України. Це зобов’яло використання всіх артистичних можливостей театру», – говорить режисер.
Хореограф Діана Теохарідіс проводила репетиції з танцівниками, надсилаючи відео кожного номеру, а італійський сценограф Луіджі Скольйо завдяки постійному онлайн зв’язку у майстернях Львівської опери зміг стежити за кожним рухом театральних майстрів.
«Найважчим було налагодити відносини з артистами хору та солістами, – зазначає Міхал Знанецький, – ніяких особистих розмов про персонажів, жодних жартів, щоб розрядити атмосферу». Зв’язок із режисером виводився на великий екран, що був розміщений у глядацькій залі.
«Голос з комп’ютера доносився до всіх закутків театру. Будь-який коментар був почутий усіма, тому я обмежився делегуванням акторських завдань, а зауваження надсилав на приватні номери солістів».
У постановці також взяла участь художниця костюмів з Польщі Малгожата Слоньовська. Було пошито понад 250 костюмів.
«Я не хотів, щоб ця вистава була просто відео-роликом. Сценографія була такою ж важливою, як і психологічний ключ постановки», додає Знаньєцький, «режисуруючи через Skype, легко потрапити в пастку телевізійного продукту для мас». Однак вистава призначена для живої аудиторії. 26 та 27 листопада у Львівському оперному театрі буде зайнято 50% місць. Передпрем’єрні вистави вже відбулися з великим успіхом та з гостями з усієї України.
«Це найскладніша перевірка. Будучи вдома перед екраном, я знав, що лише жива публіка є справжнім глядачем. Я попросив направити веб-камеру на глядача, щоб я міг спостерігати за його реакцією. Мені запам’яталася найкрасивіша екранізація опери «Чарівна флейта» режисера Інгмара Бергмана. Саме він вперше зняв реакцію публіки, яка слухає увертюру Моцарта, нагадуючи нам, що художній твір створюється лише в контакті із живим глядачем».
Запросивши польського режисера Львівська опера відзначає ювілей будівлі на проспекті Свободи. Незважаючи на обмеження, вдалося реалізувати план директора Василя Вовкуна з Міхалом Знанецьким, Даріушем Альбрихтом (художником світа) та Малгожатою Слоньовською (художницею костюмів) як тріумфаторів львівської прем’єри «Турандот» Джакомо Пуччіні із солістами, хором та балетом Львівської національної опери. Диригував новий музичний керівник театру Іван Чередніченко.
Прем’єра – 20, 26, 27 листопада

120. lecie Opery Lwowskiej jest świętowane premierą opery „Turandot” Giacomo Pucciniego. Pomimo pandemicznych restrykcji premiera jest zaplanowana na 26 listopada, a przygotowywana od ponad dwóch miesięcy przez polskiego reżysera Michała Znanieckiego i jego międzynarodowy team realizatorów. Nie byłoby to niczym nadzwyczajnym gdyby nie fakt, że cały proces prób prowadzony był zdalnie i to z trzech krajów.

„Turandot” to opera wymagająca wielkich nakładów sił. Chóry, balet, chór dziecięcy, statyści i akrobaci, a przede wszystkim oczekiwania publiczności z całej Ukrainy. To zobowiązywało do wykorzystania wszystkich środków artystycznych teatru”.- mówi reżyser. 

Choreograf Diana Theocharidis prowadziła próby z tancerzami wysyłając wideo-demo każdego układu, a włoski scenograf Luigi Scoglio dzięki stałemu podglądowi w warsztatach Lwowskiej Opery mógł śledzić każdy ruch teatralnych rzemieślników. 

Najtrudniejsze było zbudowanie relacji z artystami chóru i solistami – zauważa Michał Znaniecki- żadnych intymnych rozmów o postaci, żadnych dowcipów aby rozładować atmosferę.

Reżyser był wyświetlony na telebimie na widowni teatru. Głos z komputera docierał do wszystkich zakamarków teatru. 

Jakakolwiek uwaga była słyszana przez wszystkich, więc ograniczałem się do przekazania zadań aktorskich, a korekty przesyłałem na prywatne numery solistów. 

W produkcji uczestniczyła również kostiumolog z Polski, Małgorzata Słoniowska. Zostało uszytych ponad 250 kostiumów.

Nie chciałem żeby ten spektakl był tylko wideoklipem. Oprawa scenograficzna była równie ważna jak klucz psychologiczny inscenizacji -dodaje Znaniecki- reżyserując przez skype można było łatwo wpaść w pułapkę produktu telewizyjnego dla mas. Spektakl jest jednak przewidziany dla żywej publiczności. 26 i 27 listopada 50% miejsc widowni Opery Lwowskiej będzie zajętych. Spektakle przedpremierowe już się odbyły z wielkim sukcesem i gośćmi z całej Ukrainy. 

To najtrudniejsza weryfikacja. Ja zostałem w domu przed ekranem, a przecież wiem, że dopiero żywa publiczność jest prawdziwym widzem. Poprosiłem o skierowanie kamerki transmitującej wydarzenie właśnie na widownie, abym mógł oglądać jej reakcje. Przypomniała mi się najpiękniejsza ekranizacja opery na ekranie: „Czarodziejski flet” w reżyserii Ingmara Bergmana. To właśnie on jako pierwszy sfilmował reakcje publiczności słuchającej uwertury Mozarta przypominając, że dzieło sztuki powstaje dopiero w kontakcie z żywym widzem.

Opera Lwowska zapraszając polskiego reżysera chciała uczcić korzenie powstania budynku przy Placu Wolności. Pomimo restrykcji udało się doprowadzić do zwieńczenia planu dyrektora Wasyla Wowkuna z Michałem Znanieckim, Dariuszem Albrychtem (reżyseria świateł) i Małgorzatą Słoniowską (kostiumy) jako triumfatorami lwowskiej premiery „Turandot” Giacomo Pucciniego z zespołami solistów, chórem i baletem Narodowej Opery we Lwowie. Dyrygował nowy dyrektor muzyczny Ivan Cherednichenko. 

Premiera 20 listopada, 26 listopada, 27 listopada