«Макрокосмос» Крамба у виконанні Наталії Пасічник
«Макрокосмос» Крамба у виконанні Наталії Пасічник
Знаки зодіаку, інсталяція галактик та космогонічна музика у звучанні розширеного фортепіано: 22 квітня в Дзеркальній залі Львівської опери у виконанні відомої української піаністки Наталії Пасічник прозвучав цикл мініатюр «Макрокосмос» (Зошит І) американського композитора Джорджа Крамба.
Ця мистецька подія стала знаковою в культурному житті Львова, адже опуси сучасного композитора-мінімаліста Джорджа Крамба на афішах можна побачити вкрай рідко, а ім’я Наталії Пасічник, відоме в Західній Європі, на жаль, мало знайоме широкому колу слухачів.
Музика «Макрокосмосу» в інтерпретації піаністки вперше прозвучала у Львові на Фестивалі сучасної музики «Контрасти» близько 20-ти років тому. Одна з причин непопулярності широковідомого твору Крамба в репертуарі більшості виконавців – його технічна складність, яка потребує не лише досконалого володіння інструментом, а і розуміння глибоких філософських ідей композитора. Джордж Крамб позиціонує музику як ірраціональну субстанцію, підпорядковуючи всі засоби багатозначній символіці. Його творчість є прикладом неординарних тембрових експериментів, пошуків нових звучань, в яких він використовує розширену інструментальну та вокальну техніки. Наприклад, ефект «чайки» для віолончелі («Vox Balaenae» для електричних флейти, віолончелі та підготовленого фортепіано); використання дерев’яного молотка для звуковидобування на контрабасі («Мадригали. Книга І» для сопрано, вібрафону та контрабасу) та ін.
«Макрокосмос» Джорджа Крамба вирізняється цілим рядом особливостей. Композиція складається з чотирьох зошитів, процес написання яких тривав 7 років з 1972 по 1979 роки. Зокрема, найбільш виконуваним є перший, що носить назву «Дванадцять фантастичних п’єс зодіаку» («Twelve Fantasy-Pieces after the Zodiac») та поділяється на три частини. Кожна п’єса позначає відповідний знак зодіаку, а також включає оригінальну назву автора, пов’язану з тією чи іншою символікою (біблійною, космогонічною тощо). Проте, найбільш цікавим видається візуальне вирішення останніх мініатюр кожної з частин зошиту, в чому і варто відзначити унікальність «Макрокосмосу». Так, п’єса №4 «Розп’яття (Козеріг)» нотована композитором у вигляді хреста, що побудований на трьох фрагментах. Візуально точно свою назву відтворює мініатюра №8 «Чарівне коло нескінченності (Лев)» та №12 «Спіральна галактика (Водолій)», де нотний текст представлений у вигляді спіралі:
Особливість циклу полягає в демонстрації розширених можливостей фортепіано: використання гри на струнах, різноманітних тембрових ефектів, і, в цілому, трактування інструменту як оркестру з багатими виразовими можливостями. Не менш цікавим прийомом, який нерідко застосовує Крамб – цитування тем або мотивів відомих композиторів. Зокрема, у п’єсі №11 «Картини снів. Любов-смерть (Близнюки)» автор використовує фрагменти Ноктюрну Des-dur Ф.Шопена, так як вважав, що саме його музика звучить у космічному просторі.
Саме у такий простір дозволила зануритись музика «Макрокосмосу», яку вдало інтерпретувала Наталія Пасічник. Українсько-шведська піаністка, засновник і директор Українського Інституту у Швеції, виступала у відомих концертних залах світу, співпрацювала зі знаними диригентами та оркестрами, брала участь у таких Міжнародних фестивалях, таких як Фестивалі Л. ван Бетовена та В.А.Моцарта, La Folle Journée de Varsovie, Gdansk Piano Autumn (Польща), Schubertiada (Іспанія).
Колосальний досвід виконання цього твору Наталією Пасічник простежувався, насамперед, в «оформленні» музичного перформансу візуальними інсталяціями космічних проекцій галактик, сузір’їв, комет тощо. Зокрема, піаністка зазначила, що даний відеоряд представлений з оригінальних кадрів супутникової системи NASA. Камерну атмосферу події підкреслила коротка характеристика «Макрокосмосу» самою виконавицею, що дало можливість відчути глибину розуміння авторського задуму.
Наталія Пасічник запросила слухачів разом з нею зануритись у медитацію, що їй безперечно вдалось: «Макрокосмос» прозвучав на одному диханні. Завдяки філігранній техніці піаністки відточеним був кожен звук, рух, вигук. Виконані до найменших дрібниць всі вказівки автора можна було спостерігати за партитурою.
Піаністка репрезентувала, передовсім, смислове наповнення «Макрокосмосу», в якому вбачає зв’язок з біблійною символікою. Виконавиця влучно передала образи кожної п’єси та з такими полярними станами циклу загалом: від хаосу первісних звуків (№1), крізь музику тіней для еолової арфи (№7) до картини снів (№11), де в Космосі “звучить” музика Шопена. В цій мініатюрі емоційні контрасти вимагали найтоншого відображення і у виконанні Наталії Пасічник вони отримали досконале трактування.
Концерт «Макрокосмос», на жаль, не зібрав надто чисельну публіку – послухати цей знаковий твір прийшли насамперед професійні музиканти. Та цей концерт є прикладом виконання твору сучасної музики, яке було б цікавим та зрозумілим широкому колу слухачів, адже відмінна інтерпретація піаністки, професійний підхід до «оформлення» події, зумовили належне сприйняття музики Крамба й високу оцінку публіки.
Валентина МАРУНЯК