News

Be first to know about events in out Opera

Мистецтво у… «помаранчевій зоні» /15 серпня Львівська національна опера розпочинає 121-й сезон — розповів «Дню» керівник колективу Василь Вовкун

Sorry, this entry is only available in Ukrainian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

15 серпня Львівська національна опера розпочинає 121-й сезон — розповів «Дню» керівник колективу Василь Вовкун
13 серпня, 2020 – 10:41
 
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

У Львові поволі повертаються до роботи  заклади культури. Кілька днів тому «День» розповідав про відкриття нового сезону у Львівській національній філармонії. Невдовзі, після кількох місяців карантинної тиші, відчиняє глядацький зал і Львівський національний театр опери і балету імені Соломії Крушельницької. 15 серпня відбудеться гала-концерт, присвячений відкриттю нового театрального сезону.

Скільки саме глядачів, з урахуванням вимог «помаранчевої» зони, в якій перебуває Львів через пандемію коронавірусу, може прийняти зал Львівської опери (адже йдеться про дистанцію у двадцять метрів !), «День» розпитав генерального директора театру Василя Вовкуна. Також у розмові — про знайдені через багато років шедеври Євгена Лисика, які вважалися втраченими, монографічні видання до 120-річчя театру, відновлення екскурсій, чергове відтермінування міжнародних проєктів, нові обличчя у складі художнього керівництва і не тільки про це…

— На відкриття сезону ми підготували кілька гала-програм із найбільш відомих класичних творів, арій та дуетів з опер Генделя, Верді, Пуччіні, Моцарта, Россіні, Сен-Санса та української музики, — говорить Василь ВОВКУН. — Оркестру на сцені не буде! Наші солісти співатимуть у супроводі фортепіано, хоча планували їх виступи у супроводі оркестру. Розсадка глядачів відбуватиметься згідно з вимогами карантину — двадцять метрів на одну людину. Квитки продаватимемо з розрахунку сто на один концерт. Ці гала-вечори мають дати нам відповідь, чи така концертна форма буде приваблива і цікава для публіки.

— Але ж маєте вистави з невеликим числом дійових осіб, камерних, і на менший склад оркестру. Наприклад, «Служниця пані» Перголезі чи «Ключ на бруківці» Оффенбаха…

Наразі обмежимося гала-концертами, щоби не порушувати норм «помаранчевої» зони. Починаємо й рекламну кампанію, щоби повідомити глядача, що ми вже відчинені. Ми могли б почати і раніше, але триває генеральна реконструкція площі перед театром. Найближчими днями ремонт посувається, а це означає, що буде вільним доступ до головного входу до нашої Опери.

— Чи відкриття сезону означає, що відновлюються екскурсії театром?

— Так. Й екскурсії відновлюються, й саме відкриття сезону має буде цікавим, бо на перших у цьому сезоні глядачів чекатимуть сюрпризи. Гарною несподіванкою для публіки має бути й те, що гала-концерти відбуватимуться у декораціях Євгена Лисика. Відкриття сезону — це радість і для публіки, і для театру, бо театр просто рветься в роботу. Але мусимо дотримуватися норм, які диктує карантин.

— Знаю, що знайшлися декорації Євгена Лисика до балету Арама Хачатуряна «Спартак», а це давня постановка — 1987 року…

— Так. Задники, інтермедійну завісу та падугу (верхня допоміжна декорація. — Т.К.) до цієї вистави тривалий час вважали втраченими. Я вже кілька років про це чую. Ми з вами минулого разу говорили про те, що кілька місяців тому відбулася фотофіксація збережених декорацій Євгена Микитовича, й окремим наказом ці декорації віднесені до «Золотого фонду» театру. Під час карантину ми робили ремонтні роботи на складах, відповідно, переглянули списані декорації, а під ними знайшли полотна Лисика до «Спартака». Їх уже також сфотографували, і вони ввійдуть до видання до 90-річчя Євгена Микитовича. Вже макетується альбом малюнків Лисика і альбом декорацій до всіх його вистав, які йшли в нашому театрі і не тільки. Плануємо також видання книжки-альбому «Архітектура Львівської опери» авторства Юрія Ямаша. Ця робота тривала кілька років. Ідеться про інтер’єр та екстер’єр театру, бо він спричинює багато запитань, по-різному трактується екскурсоводами. Презентація мала би відбутися до дня відкриття нашого театру, а це — 4 жовтня.

— Ваші колеги у Львівській філармонії водночас із концертом у залі дають пряму трансляцію на YouTube та Facebook, аби заохотити публіку до концертів. Чи ви робитимете так само?

— Ми одними із перших почали демонстрацію архівів наших на YouTube-каналі. Сьогодні також уклали угоду із одним із закордонних телеканалів на право трансляції нашої постановки «Цвіт папороті» Євгена Станковича. Але… Переконалися з власного досвіду, що онлайн не дав результатів, на які ми сподівалися. Тому що більшість зацікавленої публіки слухає постановки Віденської опери чи «Метрополітен-Опера». Зрештою, ми не можемо запропонувати публіці такого якісного відео і звуку, як щойно названі мною колеги. Тобто наші технології, на жаль, не є досконалими. Звісно, можемо подбати про якість, але це, знову ж таки, фінанси, про які через тривалу відсутність господарської діяльності не йдеться. Тому зараз думаємо не про витрачання, а про заробляння коштів. Тому нам важливо, щоби глядач прийшов до театру.

— У попередній, на закриття сезону, розмові ви, пане Василю, говорили, що йдете у відпустку з боргами за комунальні послуги. То чи відбулася розмова з урядовцями стосовно списання бодай частини тих боргів? 

— Так, ми мали онлайн-розмову. Директори театрів зверталися до прем’єр-міністра з проханням оплатити комунальні витрати, також — розрахуватися з пожежними. Нам ідуть назустріч. Коштів наразі не отримали. Очікуємо…

— Говорили ми з вами і про концерти просто неба. Щось плануєте?

— Наші колеги з Харкова мають Літню сцені і там працюють. Але у них — «зелена» зона. Якщо нас переведуть з «помаранчевої» у легшу зону, то чому ні? А наразі навіть не можемо провести повноцінної репетиції оркестру. Не можна!

— Але ж до Дня Незалежності готуєте концерт?

— До нас звернулися з департаменту культури ЛОДА з пропозицією щодо проведення концерту за участю наших провідних солістів. Вже затверджена програма святкового вечора. Але знову повторюю: цей концерт має відбутися з дотриманням усіх карантинних вимог, бо не можемо наражати людей на небезпеку. Мусимо бути обережні!

— А що з прем’єрами? Перекладаються тепер вже на 2022 рік?

— Ситуація залежить не тільки від нас — і від наших зарубіжних партнерів. Бо ті речі, які ми задумували, були в копродукції з колегами з інших країн. Зараз думаємо над тим, щоби зробити прем’єру «Турандот» — навіть за умови «шахматки» при посадці людей.

— Розкажіть, будь ласка, про кадрові зміни у колективі?

— У нас відбулися кілька конкурсів. А особливо здивував нас конкурс в оркестрі, бо на 14 місць було 99 заявок!  Приїхали змагатися 75 музикантів зі всієї України. Виграли справді зіркові музиканти. 26 заявок поступило на конкурс в балет. Це також досить високого рівні виконавці. Те саме стосується солістів. Для нас це важливо, бо це ставлення до статусу Львівської національної опери. Керівник музичної частини у нас — лауреат міжнародних конкурсів Іван Чередниченко, який у листопаді минулого року переміг у конкурсі на заміщення цієї вакантної посади. Так само, як і молодий хормейстер з Києва Вадим Яценко. Художній керівник балету — Андрій Мусорін, який приїхав до нас з Одеси. Тобто у нас повністю змінився художній керівний склад!  Театр працює і в закритому режимі. Нам непросто, але працюємо!

Тетяна КОЗИРЄВА, «День», Львів
Газета: №151, (2020)