Новини

Завжди дізнавайтесь першим про події в Нашій опері

Баси, баритони та сопрано — у фіналі конкурсу Крушельницької/Ольга Стельмашевська

https://bit.ly/2DwynsD  

29 листопада, 17:47 

Відродження Львівською національною оперою Міжнародного конкурсу оперних співаків імені Соломії Крушельницької після десятилітньої паузи — промовисте свідчення того, що в оперному світі Україні настали динамічні часи.

 

Справді, цей жанр переживає в нашій країні ренесанс: чи не щотижня трапляється якась знакова подія — оперний форум, гучна прем’єра або міжнародний конкурс. Отже, у п’ятому конкурсі ім.Соломії Крушельницької взяв участь 41 учасник — це оперні співаки та співачки віком до 35 років з України, Вірменії, Польщі, Білорусі, Угорщини. У фінал вийшли тільки українські виконавці — баси, баритони та сопрано. Тенори і мецо-сопрано відсіялися на попередніх турах. 

Змагання відбувалися у три тури. У першому турі учасники співали арії в супроводі фортепіано, у другому — оркестру. Особливістю конкурсу є те, що в останньому, третьому турі 10 конкурсантів виступали в операх, які є в репертуарі театру, і отримали можливість захищати свою професійність як безпосередні герої вистави. Це неймовірний виклик для молодих оперних співаків та співачок, адже до вистави була можливість підготуватися лише після однієї ранкової репетиції! 

финал конкурса Крушельницкой_1

Конкурсантів оцінювало першокласне журі професіоналів з Австрії, України, Польщі, Німеччини, Словаччини та Молдови: солістка Віденської опери Вікторія Лук’янець (голова журі); головний диригент Львівської національної опери Михайло Дутчак; соліст Національної опери України Олександр Дяченко; завідувач кафедри оперної академії Національної опери Варшави, голова Міжнародного вокального конкурсу ім. Станіслава Монюшка Беата Клатка (Польща); солістка Львівської національної опери Світлана Мамчур; солістка Польської Королівської опери Ольга Пасічник (Україна—Польща); піаніст, викладач-співу, художній радник Ейтан Пессен (Німеччина); головний режисер Національної опери України Анатолій Солов’яненко; головний диригент Національного театру опери та балету Молдови імені Марії Бієшу Андрій Юркевич (Україна—Молдова); директор агентства ASART Славомір Якубек (Словаччина); режисер, оперний співак Тарас Різняк.

Призовий фонд конкурсу відповідав міжнародним стандартам. Тож гран-прі (10 000 дол.) і приз глядацьких симпатій отримала львів’янка Мазур Мар’яна (сопрано) — артистка хору Львівської опери. Перша премія (5 000 дол. кожна і звання лауреата): Чабаранок Роман (бас-баритон) і Коваль Руслана (сопрано), друга (2 000 дол. кожна і звання лауреата) — Тишков Володимир (бас) і Литовченко Дар’я (сопрано), третя (3 000 дол. кожна і звання лауреата) — Винник Святослав (баритон) і Алєксєєва Юлія (сопрано), четверта (2 000 дол. кожна і звання лауреата) — Євдокименко Ігор та Мельник Вікторія (сопрано). Дипломант конкурсу — Дробіт Степан (баритон) отримав запрошення виступити на сцені Національної опери України імені Т. Шевченка та Сілезької опери у м. Битом (Польща). Лашко Віталій (баритон) отримав запрошення виступити у виставі Львівської національної опери. Спеціальний приз від члена журі Ейтана Пессена — участь у вокальних майстер-класах в місті Душники-Здруй (Польща) в лютому 2020 року отримав Святослав Винник. 

финал конкурса Крушельницкой_2

Членкиня журі, солістка Польської Королівської опери Ольга Пасічник каже: “Після такої великої паузи відбудувати міжнародне реноме конкурсу в країні, де триває війна, — дуже важко. Тому я ціную всі зусилля, яких доклали тут, на місці, і організаційний комітет, і дирекція Львівської опери, і самі артисти, і оркестранти, і диригенти — всі навколо. Протягом трьох днів заграти, заспівати п’ять опер, практично, в повному складі, — непросто. Де у світі можуть собі таке дозволити? Адже це дуже дорога справа. Тут це вдалося. Інша річ — що мені інколи дуже хотілося б, аби якість усього, що я чую й бачу, була такою високою, як того варте це місце — Львівська опера. Коли дивишся на цих молодих людей, бачиш, що всі вони мають у собі щось неповторне. Упродовж цих кількох днів ми намагалися побачити в кожному те, що його/її різнить від решти, щоб випадково не проґавити, не випустити з уваги справжнього музиканта, справжній талант, бо голос — це ще не все. Голос — це не тільки інструмент: треба завжди уважно слухати, чи вміємо тією грою на цьому інструменті зачіпати чиєсь серце, привертати увагу й душу. Публіка дуже часто реагує на верхній чи голосний звуки. Для тих, хто не має відповідної освіти, ці зовнішні речі, які лежать на поверхні, — відіграють важливішу роль, ніж те, яка субстанція є в тому співі і в голосі. І я дуже тішуся, що більшість складу журі старалася відшукати музиканта, когось, хто міг би насамперед своїм артистизмом, своїм умінням володіти голосом — зачепити. Кожен із лауреатів, по-своєму є переможцем — для себе. Треба завжди пам’ятати, що конкурс — це конкретний день, стан виконавця, репертуар і час. Інколи зірки складаються в такий пазл, що сьогодні вони засвітилися добре для того, хто, можливо, навіть не очікував цього”.
финал конкурса Крушельницкой_3

Відродження і проведення Міжнародного конкурсу оперних співаків імені Соломії Крушельницької на дуже високому організаційному рівні, що відзначили як представники міжнародного журі, так і самі конкурсанти, стало ще одним реалізованим пунктом програми генерального директора-художнього керівника Львівської національної опери Василя Вовкуна “Український прорив”: “Кожна держава має своїх відомих співаків, якими підкреслює свою приналежність до високого мистецтва — саме оперного чи класичного. І, звичайно, Україна має такі відомі імена, одне з них — Соломія Крушельницька. Співачка світового масштабу, а присвоєння її імені — підкреслює концептуальність цього Міжнародного конкурсу вокалістів. Мені двічі випала честь, нагода чи, власне, місія відновлювати цей конкурс: уперше — коли я був у каденції міністра культури України, і нині, через 10 років, коли очолив Львівську оперу. Знаючи, що цей конкурс має проходити стабільно, хоча б кожних три роки, я знову ініціював розмову про те, що ненормально — пропускати аж 10 років і не проводити цього оперного змагання. Таким чином ми відновили конкурс, і слава Богу!”